Wszechwiedzący Wielki Brat, czyli personalizacja reklam w Google

Większość użytkowników Internetu odnosi wrażenie, że Google wie o nich więcej, niż ich cała rodzina. Częściowo jest to prawdą – w wyszukiwarce Google oraz jej narzędziach pozostawiamy spore ilości informacji. Algorytmy Google korzystają z nich tworząc między innymi spersonalizowane kampanie reklamowe, które trafiają idealnie w potrzeby każdego użytkownika.

W jaki sposób przetwarzane są dane, które później dostarczają nam najbardziej odpowiednie reklamy? Czy przegląda je agent tajnej agencji rządowej mający dostęp do wstydliwych informacji na nasz temat? Oczywiście, że nie! Odpowiada za to inteligentny algorytm, który sortuje, analizuje i przetwarza dane w trzech różnych kategoriach:

  • Treści udostępniane przez użytkowników w Internecie – w Google są to dane personalne, lista znajomych (w skrzynce mailowej lub w Google+) oraz zawartość Dysku Google,
  • Dane, które wynikają z ogólnej aktywności w Internecie – odwiedzane lokacje i spędzony w nich czas (miejsce pracy, ulubione kawiarnie i restauracje), aktywność związana z konkretnymi witrynami i ich zawartością, obejrzane filmy na YouTube i w kinach; wszystkie treści, które pozwolą wyciągnąć wnioski na nasz temat,
  • Predykcje – hipotezy dotyczące naszych cech wyznaczonych na podstawie szeroko rozumianej aktywności w Internecie użytkownika; algorytm wyznacza je analizując także aktywność użytkowników podobnych do nas.

Nie jest to jednak tak przerażające, jak się wydaje, ponieważ użytkownicy Google’a mają wpływ na udostępnianie danych. Analiza ich służy głównie temu, aby spersonalizowane reklamy trafiały w nasze faktyczne potrzeby. Chcąc poczuć większą kontrolę nad ich przekazywaniem, możemy wyłączyć funkcję spersonalizowanych reklam w ustawieniach Konta Google. Pełny poradnik znajduje się w panelu pomocy w części Kontrolowanie wyświetlanych reklam. Dowiesz się tam także, jak sprawdzić Twoje zainteresowania określone przez algorytm Google.

Reklamy personalizowane na podstawie aktywności użytkowników Google mogą dostarczyć im wartościowych produktów, którymi akurat są zainteresowani. Należy jednak pamiętać o tym, że wyłączenie personalizacji reklam w Google doprowadzi do losowego ich wyświetlania. W praktyce oznacza to, że osobie o ekologicznym stylu życia wyświetlą się kampanie dotyczące jednorazowych artykułów z plastiku. Nie zmienia to jednak faktu, że Google umożliwia każdemu podjęcie decyzji o udostępnianiu danych do personalizacji reklam.

Dzięki reklamom personalizowanym, dobrze skonstruowana kampania reklamowa zostanie wyświetlana osobom potencjalnie mającym na nią zapotrzebowanie i osiągnie tym samym dużą efektywność. Jeśli poszukujesz rady w zakresie dobrze zaprojektowanych banerów do Sieci Reklamowej Google lub kampanii SEM w Google odezwij się do specjalistów Warszawy. Agencja Interaktywna Quality Factor pomoże Ci zachęcić reklamą graficzną potencjalnego użytkownika z Google czy potencjalnego klienta.