Modele Językowe (LLMs, ang. Large Language Models), takie jak ChatGPT, Gemini czy inne znane na rynku, rewolucjonizują sposób, w jaki ludzie otrzymują wyniki w kontekście szukanych informacji. Otóż, coraz częściej nie klikamy już w linki z tradycyjnej wyszukiwarki, ponieważ otrzymujemy bezpośrednią, skondensowaną odpowiedź wygenerowaną przez sztuczną inteligencję. Mianowicie są to tzw. AI Overview (w Polsce: „Przeglądy od AI”). Chodzi o wyróżnione bloki tekstowe, które pojawiają się na samej górze strony z wynikami wyszukiwania (SERP). Co więcej, dominują nad tradycyjnymi linkami organicznymi i reklamami (wynikami sponsorowanymi). Taki przełom zmienia strategie marketingowe w dobie AI i optymalizacja SEO oznacza kompletnie nowe wyzwania dla specjalistów od pozycjonowania. W rezultacie, w odpowiedzi na te zmiany, pojawił się nowy plik protokołu: llms.txt. W tym artykule doowiesz się, czym jest. O tym, jak sztuczna inteligencja zmieniła reguły gry w pozycjonowaniu stron www możesz przeczytać też klikając TUTAJ.
AI i optymalizacja SEO: AI kontra tradycyjne wyszukiwarki
Klucz do zrozumienia, czym jest llms.txt, leży w poznaniu różnicy między działaniem algorytmu tradycyjnych wyszukiwarek a modelami AI.
1. Tradycyjne wyszukiwarki (jak Google) wykorzystują roboty (Googleboty), które crawlują (czyli przeszukują i indeksują) całą zawartość strony internetowej, tworząc jej kompleksowy indeks.
2. AI (LLMs) działa w inny sposób. Bowiem, kiedy AI odpowiada na pytanie o firmę czy produkt, to skanuje mniejsze fragmenty strony w czasie rzeczywistym i to w ramach ograniczonego kontekstu.
Konsekwencje w dobie AI i optymalizacja SEO
Ponieważ wyżej opisane skanowanie przez AI ma miejsce w odniesieniu do części strony internetowej, to przetwarza też jej „zaśmieconą” wersję (pełną kodu HTML, menu nawigacyjnych, skryptów itd.). Dlatego też, dość często AI pomija ważne informacje. Może to mieć miejsce w dużych lub często aktualizowanych witrynach (np. w sklepach internetowych czy portalach informacyjnych).
W konsekwencji powyższego, odpowiedzi generowane przez AI mogą być nieaktualne, niekompletne lub po prostu nieprawidłowe. Większość użytkowników ma takie doświadczenia z wynikami generowanymi w AI Overview. Dla biznesów, stron internetowych z usługami, serwisów sprzedających produkty itd., które chcą być widoczne w sieci w różnych miejscach, może to oznaczać utratę kontroli nad „narracją” w nowym środowisku wyszukiwania opartym na AI.
Czym jest plik llms.txt? AI i optymalizacja SEO oparta na nowych narzędziach
Plik llms.txt to nowy, przyjazny dla LLM plik, który pełni rolę swego rodzaju mapy lub ściągawki dla sztucznej inteligencji. Zatem, jego głównym celem jest pomoc narzędziom AI, takim jak ChatGPT czy Gemini, w lepszym zrozumieniu zawartości witryny, gdy odpowiadają na pytania jej dotyczące.
Jak działa plik llms.txt?
Plik ten nie jest przeznaczony dla robotów indeksujących Google (dla nich wciąż istnieje tzw. robots.txt – podstawowy element w optymalizacji SEO). W przeciwieństwie do niego, llms.txt jest dedykowany do indeksowania wyników w odpowiedziach AI. Wskazuje on:
- po pierwsze, o czym jest witryna oraz gdzie znajduje się jej najważniejsza treść (np. dokumentacja, FAQ, kluczowe artykuły);
- po drugie, czyste, proste wersje tej treści pozbawione zbędnego „szumu” kodu HTML i elementów interfejsu.
Czy llms.txt może pomóc w pozycjonowaniu strony?
Dzięki plikowi llms.txt AI nie traci „pojemności kontekstu” i koncentruje się na wartościowej treści. W efekcie, przekierowując LLMy do czystych wersji kluczowych treści, można osiągnąć dwa główne cele:
- zapewnić większą dokładność, czyli zwiększyć szanse na to, że AI poda prawidłowe i aktualne informacje o marce i witrynie;
- wzmocnić kontrolę i upewnić się, że to, co jest najważniejsze w witrynie, zostanie zauważone i wykorzystane w generowanych odpowiedziach.
Więc tak, plik llms może być pomocny w procesach indeksowania witryn pod wyniki wyszukiwania generowane przez sztuczną inteligencję. Niemniej optymalizacja pod odpowiedzi z AI i optymalizacja SEO w klasycznym wydaniu są równie istotne!
Kto powinien wdrożyć llms.txt? Strategia w dobie AI i pozycjonowaniu
Implementacja tego pliku może być w szczególności ważna dla witryn, które:
- posiadają dokumentację lub centra pomocy (np. wyjaśnienia dotyczące konfiguracji produktów);
- mają obszerne przewodniki produktowe lub FAQ (np. „Jak dokonać zwrotu?” lub porównania planów cenowych);
- publikują artykuły edukacyjne/poradniki;
- często się aktualizuje (np. serwisy o bieżących tematach, witryny informacyjne);
- są bardzo duże (sklepy e-commerce, portale), gdzie kluczowa treść mogłaby zostać pominięta w ogromie danych.
Przyszłość w dobie AI i optymalizacja SEO
Plik llms.txt to element dopasowywania strony do przyszłości wyszukiwania AI i nowej rzeczywistości w pozycjonowaniu stron WWW. Choć na razie jest to nowość, to z czasem pewnie stanie się standardem w działaniach, jakimi są optymalizacja dla AI i optymalizacja SEO.
Dlatego, jeśli strona www jest bazą wiedzy, FAQ lub regularnie aktualizowanym źródłem informacji, to wdrożenie llms.txt jest zalecanym działaniem. Dzięki temu sztuczna inteligencja ma do dyspozycji lepszą i „czystszą” wersję najważniejszych treści, co ostatecznie może wspierać cele biznesowe.
Należy podkreślić, że zarówno plik robots.txt, jak i nowy llms.txt, są jedynie narzędziami kontroli dostępu do zasobów. Stanowią zaledwie tysięczny ułamek kompleksowej strategii optymalizacji strony pod wyniki wyszukiwania. Świetne wyniki w indeksowaniu i wysoka widoczność witryny w wyszukiwarkach (zarówno tradycyjnych, jak i rozwiązaniach opartych na AI) zależą od szerokiego zestawu czynników. Całościowy sukces w erze AI opiera się na integracji wielu innych pomniejszych elementach, a nie tylko na samych plikach protokołów. Do tych elementów wpływających na długoterminowy dobry wynik należą:
- przemyślana budowa serwisu (architektura informacji i doświadczenie użytkownika);
- techniczna kondycja witryny (szybkość, bezpieczeństwo, brak błędów etc.);
- jakość i głębia zawartości, w tym różnorodność i unikatowość kontentu;
- długofalowy proces budowania link buildingu;
- systematyczne budowanie postrzegania silnej pozycji marki czy firmy;
- i wiele innych!
Podsumowanie
Epoka AI, z modelami językowymi (LLMs) takimi jak ChatGPT czy Gemini i wynikami w formie AI Overview, radykalnie zmnieniła zasady gry w świecie SEO. Tradycyjne metody indeksowania stron przez Googlebot ustępują miejsca nowym wyzwaniom.
Masz pytania dotyczące wdrożenia pliku llms.txt lub potrzebujesz pomocy w strategii SEO, która zbuduje widoczność marki, firmy w erze AI? Skontaktuj się z nami! Jesteśmy gotowi przeanalizować witrynę i dostosować ją do dynamicznie zmieniających się wymogów algorytmów. Zapraszamy!