Podpowiadamy jak pisać dobre teksty na stronę internetową

W sieci można znaleźć mnóstwo poradników w zakresie pisania treści na strony internetowe. Wiele z nich zawiera wartościowe i przydatne podpowiedzi.

W naszej agencji interaktywnej od wielu lat przygotowujemy teksty na strony internetowe, do e-sklepów, blogowe, poradnikowe, do aktualności dla mnóstwa branż i działalności. Wypracowaliśmy w Agencji Quality Factor know-how, które przy każdym zleceniu copywrittingu okazuje się w przyszłości wysoce efektywne!

Chcemy podzielić się naszą praktyką i wiedzą w zakresie profesjonalnego pisania tekstów do stron www. Informacje poniżej mogą okazać się przydatne nie tylko dla tych, którzy postanowili napisać teksty strony internetowej samodzielnie 🙂

Dobre treści na strony www – czyli jakie?

1. przede wszystkim przyjazne dla użytkowników

  • uwzględniające: przejrzystość, czytelność, łatwość przeczytania widocznych treści
  • dodajemy wyboldowania, wypunktowania, listy numeryczne, odnośniki, śródtytuły, nagłówki
  • unikamy wrażenia pisania jednolitego tekstu (wypracowania, elaboratów), teksty powinny być podzielone na części, sekcje
  • piszemy optymalnie ze względu na długość zdań oraz obszerność/ilość treści – za długie, zbyt rozbudowane akapity oraz zdania bez nasycenia słowami kluczowymi nie są wartościowe; unikamy zdań wielokrotnie złożonych, zbyt długich “tasiemców”
  • dbamy o poprawność ortograficzną i stylistyczną – „byki”/błędy w treściach na stronie www mogą spowodować przykre pierwsze wrażenie i odstraszyć niektórych odbiorców
  • uwzględniamy grupę docelową – warto wcześniej ustalić kto jest naszym odbiorcą:

- treści oficjalne, tam gdzie często stosuje się formalny styl komunikacji – np. dla kancelarii prawnych, instytucji finansowych (użycie zwrotów typu „Państwo” – choć my odradzamy takie)

- treści mniej oficjalne – tu jest ich bardzo szerokie zastosowanie

- treści swobodne, w branżach gdzie sprawdza się nieoficjalna narracja – np. motocykle, kosmetyki, odzież, obuwie, produkty/usługi dla młodych odbiorców, rozrywka (komunikacja z zastosowaniem drugiej osoby liczby pojedynczej oraz mnogiej („Ty”, „Wy”) albo osoby pierwszej – „Ja”, „My”)

2. przyjazne wyszukiwarkom, zwłaszcza dla Google które króluje! – przygotowujemy teksty pod kątem wymagań wyszukiwarek, zaawansowania aktualnych algorytmów, dobrych praktyk dotyczących redakcji tekstów na stronie www

3. nasycone wartościowymi słowami kluczowymi

  • korzystamy z podpowiedzi narzędzi, które pomagają w wybraniu słów kluczowych na stronę internetową, mogą to być np.: Answer The Public, Semstorm, Planer Słów Kluczowych Google Ads, Google Trends, Ahrefs
  • stosujemy synonimy, wyrazy bliskoznaczne, w różnych odmianach przez przypadki i liczby
  • nasycamy słowami kluczowymi, ale też nie „przesycamy” – tu lepiej podchodzić z rozsądkiem, przesada w drugą stronę może mieć fatalne skutki!
  • dbamy, aby słowa kluczowe znalazły się w nagłówkach, śródtytułach
  • pilnujemy, aby ważne słowa kluczowe dla danej podstrony, kategorii pojawiły się na początku pierwszego akapitu lub pierwszej sekcji z tekstem

4. uwzględniające przyjazne struktury i SEO copywriting strony www

  • stosujemy wewnętrze przekierowania, podlinkowania itp.

5. unikalne, autorskie – piszemy samodzielnie, bez kopiowania tekstów z sieci, bez dublowania tych samych akapitów w poszczególnych, różnych miejscach na stronie www

6. merytorycznie wartościowe i fachowe – treści warto przygotować profesjonalnie pod kątem merytorycznym

  • bazując na sprawdzonych i wiarygodnych źródłach
  • wykorzystując materiały wewnętrzne – oferty, foldery, prezentacje, specyfikacje, materiały od producenta i inne, które być może były już wcześniej przygotowane oraz opracowane
  • opierając się na informacjach rynkowych – nic nie stoi na przeszkodzie, aby poczytać co ma u siebie konkurencja, o czym pisze, jak pisze – oczywiście przy zachowanej zasadzie – treści mają być unikalne!

 7. pisane językiem korzyści – „oczywista oczywistość”, jednak nadal pomijana w wielu treściach oraz publikacjach dostępnych w sieci i prezentujących produkty lub usługi

  • warto przed przygotowaniem tekstów do strony www zadać pytania: co szczególnego, unikatowego, wyjątkowego zawierają moje produkty lub usługi?
  • jeśli produkt lub usługa są jednorodne – co w takim razie wyróżnia ofertę na rynku – obsługa klienta przedsprzedażowa, posprzedażowa, gwarancje, konsultacje, terminowość, konkurencyjna cena?
  • i absolutna podstawa! – dlaczego warto skorzystać akurat z tej oferty?
  • nie zapominajmy o wezwaniach do akcji (tzw. CTA – call to action), np.: dowiedz się więcej, zobacz, zobacz więcej, więcej, skontaktuj się, wyślij zapytanie, zadzwoń, napisz, pobierz, czytaj więcej, zapisz się, sprawdź

Ile powinno być treści na stronie internetowej?

Temat na oddzielny akapit, albo nawet artykuł 🙂

Często otrzymujemy pytania: ile treści powinno być? czy są za krótkie? czy nie są za długie?

Przyjmujemy, że ilość treści na stronę www uwzględnia ogólne zasady:

  • strona główna: ok. 4 000zzs (znaków ze spacjami)
  • podstrony główne (np. O nas, Oferta): ok. 3 000zzs - 4 000zzs
  • kategorie, podstrony kategorii: ok. 2 000zzs - 3 000zzs
  • wpisy blogowe, poradnikowe, aktualności: ok. 3 000zzs - 4 000 zzs
  • podstrony typu Nasze realizacje, Galeria, Portfolio i podobne: ok. 2 000zzs - 3 000zzs
  • podstrona Kontakt – tu też warto napisać treści!: ok. 1 000zzs - 2 000zzs

Powyższe wskazówki są jedynie poglądowe! Trzeba też brać pod uwagę:

  • wyczerpanie danego tematu
  • zawartość, charakter, rozpiętość oferty
  • liczbę słów kluczowych które warto zastosować
  • i wiele, wiele innych

Jeśli piszesz teksty do strony internetowej samodzielnie, to mamy nadzieję, że podpowiedzi agencji Quality Factor okażą się pomocne. Jeśli nie masz czasu, nie masz lekkiego pióra, nie masz pomysłów – skontaktuj się z nami, pomożemy!

PS – ten artykuł jest dość długi, prawie 6 200 znaków ze spacjami 😉