Featured snippets, czyli zmiany w algorytmach Google

Warto pamiętać, że mimo szybkiego i wielokierunkowego rozwoju usług spółki Google, jej główną misją wciąż pozostaje “uporządkowanie światowych zasobów informacji! Chodzi o to, aby informacje były powszechnie dostępne i użytecznego dla każdego” (https://about.google/). Nic więc dziwnego, że Google każdego roku wprowadza zmiany w działaniu swoich algorytmów. Wciąż testuj nowe sposoby dostarczania treści interesujących użytkownika. 

Featured snippets – co to jest?

Jednym z takich sprawdzianów, a dziś już standardów, są featured snippets, czyli pozycje “zerowe”. Takie wyniki wyświetlające się na samej górze wyszukiwania w Google. Najczęściej, występują w postaci krótkich i zwięzłych (300 znaków) odpowiedzi na zapytanie użytkownika. Pojawiają się także w formie punktowych wyliczeń, niewielkich tabel, a nawet grafik, zdjęć, czy też wideo.

Wydaje się, że za featured snippets stoi filozofia natychmiastowego dostępu do informacji. Pozycje zerowe służą temu, aby użytkownik zainteresowany poszczególną kwestią szybko znalazł odpowiedź! W takich wynikach ma znaleźć błuskawiczne materiały, bez konieczności wchodzenia na poszczególne wyniki w SERP-ach. Nie zmienia to jednak faktu, że wyświetlanie treści w pozycji zerowej wpływa na widoczność strony, z której ta treść pochodzi.

Jak działa algorytm Google i featured snippets?

Algorytmy Google odpowiadające za pozycjonowanie treści wyróżnia ciekawa cecha! Nikt (poza pracownikami Google) do końca nie wie, jak działają i jak się z nimi “zaprzyjaźnić”. Oczywiście, specjaliści i specjalistki z branży SEO bacznie obserwują zmiany w obrębie działania botów Google. Dzięki temu rynek optymalizacji reaguje na nie z wysoką skutecznością. Podobnie jest w przypadku featured snippets.

Pewne jest to, że obecność poszczególnej treści w featured snippets zależy od tego, czy została poprawnie zoptymalizowana pod kątem SEO. Warto wspomnieć, że głównym zadaniem działań SEO jest podwyższanie pozycji witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Okazuje się, że featured snippets są w tym szczególnie (i niejednoznacznie) skuteczne.

Czy warto znaleźć się w featured snippets?

Jak wskazuje badanie Search Engine Lands, współczynnik klikalności stron, których treści zaciągnięto do pozycji zerowej, wzrosła z 2% do 8% (seoski.pl/seo/feature-snippets-co-to-jakie-rodzaje/). Z drugiej strony, w zeszłym roku liczba wyszukiwań “bez kliknięć”, to znaczy bez wejścia w wybrany wynik, wynosiła aż 65% (delante.pl/w-2020-roku-wyszukiwania-bez-klikow-osiagnely-az-65/). To samo badanie wskazuje, że udział procentowy wzrasta w przypadku wyszukiwań z poziomu urządzeń mobilnych. Tutaj pisaliśmy więcej o wzroście popularności urządzeń mobilnych. Dlatego z biegiem czasu możemy mieć do czynienia z coraz większą liczbą wyszukiwań bez kliknięć. 

Obecnie Google testuje zmiany w obrębie indeksowania linków zewnętrznych, które mają polegać na wyświetlaniu w jednym snippet’cie informacji pochodzących z różnych źródeł. Chodzi oczywiście o to, aby użytkownik otrzymał wiarygodną i wyczerpującą odpowiedź jak najszybciej. Należy przyznać, że takie ewolucje w algorytmach Google doskonale wpisują się w misję poszerzania dostępu do informacji. Niektórzy wskazują, że pojawienie się linku w nieodpowiednim kontekście, może być szkodliwe dla pozycjonowania strony. Czy w takim razie warto znaleźć się w featured snippets? Zdecydowanie tak, ale nie za wszelką cenę.

Co zrobić, żeby algorytm Google "polubił" stronę www?

Przede wszystkim, wdrażać skuteczne działania z obszaru SEO content marketingu. Jeśli chcesz, żeby wybrany tekst miał predyspozycje do indeksowania w pozycji zerowej, to zwróć uwagę na zawartość słów kluczowych. Frazy kluczow powinny pasować w 100% do konkretnego zapytania. W tym kontekście bardzo istotne są nagłówki poszczególnych akapitów, które powinny zawierać sformułowania pytajne, takie jak “co to”, “dlaczego”, “jak”, itp. W końcu na te i inne pytania użytkownik najczęściej otrzymuje odpowiedź w postaci indeksu zerowego.

Warto jednak pamiętać, że optymalizacja SEO tekstu powinna odnosić się do jego całości. Bez tego witryna nie znajdzie się na wysokiej pozycji organicznych wyników wyszukiwania. Tym samym nie będzie miała szansy na wejście do featured snippets. Jakościowy SEO content marketing pozwoli wpłynąć nie tylko na wyświetlanie w snippet’ach, ale też na wzrost konwersji, wizerunek i wiarygodność firmy bądź oragnizacji. Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie, skontaktuj się z nami! Chętnie pomożemy Ci poprowadzić skuteczne działania z obszaru SEO content marketingu. 🙂