Grafiki na stronie internetowej – jak zadbać o ich pozycjonowanie i jakość?

Zanim omówimy kwestię tworzenia grafik na stronę www, warto poruszyć kwestię nieprawidłowo przygotowanych materiałów wizualnych. “Za ciężka” i zbyt duża grafika może wydłużyć proces ładowania strony, który  w efekcie zmniejszy zainteresowanie użytkowników i robotów wyszukiwarki. Warto pamiętać, że źle zaprojektowana i zoptymalizowana grafika może budzić u potencjalnego klienta skojarzenie z nieprofesjonalną strategią biznesową. 

projekty graficzne warszawa

Rozdzielczość i format – nierozłączna para

Osoba tworząca grafikę lub optymalizująca zdjęcie powinna pamiętać o dwóch kluczowych elementach cyfrowego obrazurozdzielczości formacie. To właśnie one decydują o tym, w jakim tempie załaduje się Twoja strona internetowa.

Rozdzielczość określa się miarą pikseli, których liczba decyduje o docelowej jakości zdjęcia. Teoretycznie, im więcej pikseli, tym lepsza jakość zdjęcia. Przy budowie strony internetowej należy podchodzić ostrożnie do interpretacji tej zasady, ponieważ zbyt duża liczba pikseli w dodanej grafice może wydłużać czas ładowania witryny. Jeśli chcesz cieszyć się pięknymi materiałami wizualnymi, pamiętaj o zachowaniu prawidłowej rozdzielczości.

W przypadku formatu, warto znać rodzaje najczęściej występujące w zastosowaniu grafiki cyfrowej.

  • Format JPEG to najpopularniejszy format grafiki cyfrowej, który wyróżnia się doskonałym odzwierciedleniem kolorów. JPEG może okazać się formatem stratnym – w przypadku kompresji tego rodzaju pliku zdjęcie może dać efekt “pikselozy” i straci na jakości. 
  • Format SVG ze względu na swój wektorowy charakter jest bardzo popularnym formatem wśród webmasterów. Grafiki w formacie SVG można dowolnie skalować bez obaw o utratę jakości.
  • Format PNG to format bitmapowy, który może odtworzyć aż 16 milionów kolorów. Jego niezaprzeczalną zaletą jest to, że nie traci na jakości ze względu na możliwość dwustopniowej kompresji. 
  • Format GIF doskonale sprawdza się w przypadku prostych grafik animowanych. Niestety GIF obsługuje jedynie 256 kolorów – ich większa liczba może sprawiać kłopoty z odwzorowaniem barw.

Na co zwrócić uwagę podczas projektowania i publikacji wizualnego contentu?

  • Optymalizacja i dostosowanie rozmiaru

Zanim umieścisz grafikę lub zdjęcie na stronie internetowej pamiętaj, żeby dostosować rozmiar do zaplanowanego miejsca (np. slajder, post blogowy, blok, paralaxa). 

  • Zmniejszenie wagi pliku

Przed publikacją należy pamiętać o prawidłowej kompresji pliku. Dzięki temu, Twoje grafiki będą ładować się szybciej i skuteczniej. W sieci można znaleźć bezpłatne i proste w obsłudze narzędzia kompresujące.

  • Wybór odpowiedniego formatu

Pamiętaj, żeby wybrać projekt grafiki w odpowiednim formacie. Nieodpowiedni wybór w tym zakresie może prowadzić do poważnych problemów z przetwarzaniem obrazu.

  • Podpisanie pliku

Pliki graficzne również pozycjonują się w Google. Dodanie nazwy z wykorzystaniem wartościowego słowa kluczowego może pomóc zwiększyć widoczność Twojej strony w Google. Pamiętaj o nie używaniu polskich znaków i wielkich liter oraz rozdzieleniu słów myślnikami (np. agencja-interaktywna-warszawa).

  • Dodanie tekstów alternatywnych (czyli ALTÓW)

Alty do zdjęć należy dodać na etapie dodawania materiałów do biblioteki CMSa strony. To nic innego jak “tekst alternatywny” czy  “opisowy tekst zastępczy”. Podobnie jak w przypadku nazwy pliku - poprawnie napisany atrybut ALT jest przyjazny dla SEO. Opis powinien dostarczać jak najwięcej informacji o zdjęciu - w sposób zwięzły i rzeczowy.

Zależy Ci na profesjonalnym projekcie oraz publikacji w witrynie nowych grafik lub zdjęć? Nie musisz czekać i szukać! Skontaktuj się ze specjalistami w zakresie contentu wizualnego i ciesz się wyjątkowymi treściami wizualnymi na swojej wyjątkowej stronie internetowej.