W Internecie wiele mówi się (i pisze) o SEO, czyli Search Engine Optimization. Co to jest optymalizacja SEO strony internetowej? Na czym polega? Jak zacząć optymalizować stronę www? Takie pytania można mnożyć w nieskończoność, ale przede wszystkim warto poznać podstawy optymalizacji SEO! W tym artykule znajdziesz kilka rekomendacji od Google, które powstały z myślą o początkujących!
Na czym polega optymalizacja SEO strony od podstaw?
Definicja SEO
SEO to nazwa dla procesu optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek internetowych (z ang. Search Engine Optimization), której celem jest poprawa widoczności witryn w organicznych (czyli bezpłatnych, nie reklamowych) wynikach wyszukiwania. Optymalizacja SEO strony polega na wprowadzaniu zmian w obrębie witryny, aby ta osiągała wyższe pozycje w wynikach na określone frazy kluczowe (zapytania użytkowników). Jak to możliwe? Dzięki mechanizmom działania wyszukiwarek internetowych.
Jak działa wyszukiwarka internetowa?
Większość wyszukiwarek działa na podstawie skomplikowanych i rozbudowanych algorytmów, które analizują i oceniają strony internetowe. Gdy powstaje nowa strona, Google rozpoznaje ją dzięki aktywności botów przeszukujących w każdej sekundzie Internet. Następnie, rozpoczyna się proces crawlingu, czyli skanowania strony w celu poprawnej identyfikacji jej zawartości. To właśnie podczas tego procesu boty decydują, do jakich zapytań i fraz kluczowych dopasować tę konkretna stronę www. Dopiero, gdy wyszukiwarka przeskanuje stronę, ta może wyświetlić się w wynikach wyszukiwania (czyli w rankingu wyszukiwarki). Im lepsza optymalizacja SEO strony, tym większe jest prawdopodobieństwo, że witryna wyświetli się po wpisaniu przez użytkownika wybranej frazy kluczowej. W następnej części artykułu omawiamy czynniki wpływające na pozycję strony w rankingu wyszukiwarki. Te same czynniki to także elementy optymalizacji SEO.
Frazy kluczowe to fundament skutecznej optymalizacji SEO strony
Wspomniane już frazy kluczowe to hasła, za pomocą których użytkownicy i algorytmy wyszukiwarki rozpoznają tematykę strony www. Selekcja fraz kluczowych jest jednym z podstawowych zabiegów, które mogą zwiększyć widoczność strony www. Warto zastosować kilka wskazówek, aby wprowadzić frazy kluczowe do procesu optymalizacji.
1. Wybierz odpowiednie frazy kluczowe
Na początku przeprowadź badanie i zidentyfikuj frazy, które pasują do tematyki strony www i są popularne wśród użytkowników. Możesz użyć do tego narzędzia Google Keyword Planner dostępnego w panelu Google Ads. Dzięki temu, rozpoznasz hasła wpisywane przez użytkowników w kontekście witryny.
2. Zaprojektuj strukturę strony
Skuteczna optymalizacja SEO strony wymaga m.in. prawidłowej struktury strony, opartej o dobór fraz. Struktura strony jest zależna od potrzeb klientów. Bazując na selekcji fraz, możesz lepiej zaprojektować witrynę i liczyć na sprzyjające decyzje botów wyszukiwarki.
3. Zadbaj o naturalną obecność fraz w zawartości witryny
Optymalizacja SEO strony polega na naturalnym i kontekstowym wprowadzaniu fraz do treści. Wybrane frazy kluczowe należy umieścić w zawartości strony, tj. tekście, opisach produktów, nagłówkach, itp. Unikaj keyword stuffingu, czyli nadmiernego używania (upychania w treściach) tych samych haseł.
4. Wprowadzaj frazy długiego ogona
Podczas selekcji fraz kluczowych weź pod uwagę nieoczywiste, bardziej specyficzne i rozbudowane hasła, czyli frazy długiego ogona (z ang. long-tail keywords). Generują mniej ruchu, ale trafnie przyciągają użytkowników. Warto o nich pamiętać!
Content, czyli kreatywna optymalizacja SEO strony
Podstawowe cechy dobrego contentu
Po procesie wyboru, analizy i selekcji fraz kluczowych, możesz zabrać się za produkcję contentu na swoją stronę internetową. Należy pamiętać, że optymalizacja SEO strony to przede wszystkim SEO Content Marketing – specyficzna odmiana marketingu treści. Wysokiej jakości teksty i materiały są fundamentem skutecznej optymalizacji. Boty wyszukiwarki faworyzują strony, które dostarczają użytkownikom oryginalnych oraz wartościowych informacji. Twoje teksty, zoptymalizowane pod SEO, powinny być:
- poprawne, a więc napisane zgodnie z obowiązującymi zasadami języka polskiego, w przypadku podstron w innych wersjach językowych, także wybranego języka obcego;
- zrozumiałe, napisane prostym językiem, czytelne pod kątem struktury tekstu oraz rzeczowe;
- angażujące, czyli zachęcające użytkownika do interakcji z resztą contentu na stronie internetowej.
Publikacja wartościowych treści buduje zaufanie wobec marki, a także wpływa pozytywnie na reakcje użytkowników i botów wyszukiwarki.
Jak pogodzić potrzeby użytkownika z wytycznymi algorytmów?
Niektórzy zapominają, że optymalizacja SEO strony to proces ukierunkowany na sprzedaż produktów ludziom, a nie botom. Tymczasem, boty wyszukiwarki coraz bardziej zwracają uwagę na te aspekty, które są ważne dla ludzkich użytkowników. Podstawowym zadaniem, które wyznaczają algorytmy wyszukiwarki, a za nimi zasady SEO, jest produkcja treści odpowiadających na potrzeby użytkowników. Treści na stronie internetowej powinny odpowiadać charakterystyce grupy docelowej. Tutaj jest więcej informacji o tym. Co więcej, muszą być:
- przejrzyste,
- podzielone na nagłówki (H1, H2, H3, itd.),
- umożliwiające łatwe znalezienie informacji.
Dlatego, umieszczając frazy kluczowe w tekście, pamiętaj o zasadzie naturalnej kompozycji. Wstawiaj je także w nagłówkach, podtytułach i metaopisach do poszczególnych podstron. Pamiętaj, że frazy kluczowe nie mogą zaburzać płynności i czytelności tekstu.
Techniczna optymalizacja SEO strony internetowej
Optymalizacja elementów title i tagów meta opisu
Pamiętaj, że skuteczna optymalizacja SEO strony ma na celu m.in. integrację doświadczenia użytkownika z doświadczeniem bota. Oznacza to, że możesz zbudować swoją stronę w sposób, który pozwoli botom zobaczyć ją tak samo, jak widzi ją użytkownik.
Zacznij od unikalnych i adekwatnych tytułów stron. Tytuł strony to element <title>, który dostarcza informacji o temacie strony. Zarówno strona główna, jak i poszczególne podstrony witryny, mają swoje elementy <title>. Ten element wyświetla się w wynikach wyszukiwania w formie linku z tytułem wyniku. Tytuł strony powinien:
- brzmieć naturalnie i adekwatnie odzwierciedlać zawartość strony i podstron;
- być unikalny dla każdej podstrony;
- zawierać odpowiednie frazy kluczowe;
- mieć krótką, ale jednocześnie opisową formułę.
Te same zasady dotyczą tagów metaopisu, czyli krótkich opisów stron wyświetlających się pod linkiem z tytułem wyniku. Metaopisy muszą być unikalne, zwięzłe i trafnie opisywać zawartość witryny. Zarówno element <title>, jak i tag metaopisu, znajdują się w elemencie <head> dokumentu HTML.
Tworzenie prawidłowych adresów URL w optymalizacji SEO strony
Podczas prac nad witryną zwróć uwagę na strukturę adresów URL. Tak, jak w przypadku elementu <title> i metaopisów, prawidłowo przygotowane URL są dużo bardziej czytelne dla botów skanujących strony www. Co więcej, użytkownicy niechętnie korzystają ze stron, których adresy URL zawierają wiele znaków, niezrozumiałych słów. Dlatego, efektywna optymalizacja SEO strony wymaga konstrukcji czytelnych adresów URL.
Podczas optymalizacji adresów URL pamiętaj o tym, aby:
- używać odpowiedniej liczby słów kluczowych odzwierciedlających zawartość strony;
- zastosować strukturę katalogów porządkujących treści i określających miejsce, w którym znajdują się użytkownicy;
- przypisywać witrynom tylko jedną wersję adresu URL.
Możesz ułatwić sobie ten proces, przygotowując uporządkowaną i przejrzystą strukturę strony. Dzięki temu, łatwiej będzie Ci zadbać o adresy URL. To ma znaczenie zwłaszcza w przypadku dużych witryn – optymalizacja SEO strony o wielu podstronach, kategoriach i produktach wymaga skupienia i dbałości na każdym etapie prac.
User Experience a optymalizacja SEO strony
Dostępność strony internetowej
Jak już opisane wyżej, SEO to integracja potrzeb użytkownika z wymaganiami wyszukiwarki. Ta idea wraca, gdy weźmiemy na warsztat znaczenie User Experience w świecie SEO. Im większa użyteczność i dostępność strony, tym lepsza optymalizacja SEO strony i większe szanse, że witryna odniesie sukces w rankingu wyszukiwarki. Na każdym etapie projektowania strony oraz optymalizacji, musisz pamiętać o potrzebach użytkownika.
User Experience to kompleksowy aspekt produkcji stron internetowych. Część elementów, o których jest mowa wcześniej, takich jak konstrukcja czytelnych adresów URL czy struktury strony, należy do obszaru UX. W tej sekcji warto wspomnieć przede wszystkim o: szybkości ładowania, responsywności strony, łatwości korzystania ze strony przez użytkowników, dostosowaniu jej do potrzeb osób z niepełnosprawnością.
Współczynnik Page speed
Page speed to współczynnik, który określa prędkość ładowania i wczytywania się strony. Przyjmuje się, że prędkość ładowania strony akceptowalna dla użytkownika mieści się w zakresie od 0 do 4 sekund. Im więcej czasu zajmuje ładowanie witryny, tym mniejsze szanse, że użytkownik zostanie na naszej stronie. A to minimalizuje prawdopodobieństwo konwersji, czyli pożądanego działania użytkownika! Postaraj się, aby optymalizacja SEO strony była ukierunkowana także na poprawę prędkości ładowania strony. Zadbaj o dobry hosting strony (czyli serwer), zoptymalizuj kod źródłowy i skompresuj obrazy do nowoczesnych formatów (web). Jeśli chcesz sprawdzić wydajność strony, także pod kątem prędkości ładowania, możesz to zrobić za pomocą narzędzia Google PageSpeed Insights.
Responsywna strona internetowa
Odkąd urządzenia mobilne zdominowały świat technologii, responsywność strony internetowej stała się jednym z podstawowych czynników SEO. Krótko mówiąc, responsywna strona internetowa dostosowuje się do różnego rodzaju ekranów i urządzeń, np. smartfonów, tabletów, laptopów i komputerów stacjonarnych. Przy projektowaniu responsywnych stron internetowych należy pamiętać m.in. o odpowiednim rozmiarze elementów statycznych i dynamicznych. Czasem, skuteczna optymalizacja SEO strony wymaga przebudowania witryny, aby zwiększyć jej responsywność. Należy o tym pamiętać, ponieważ algorytmy Google faworyzują w indeksie responsywne strony internetowe.
Dostosowanie do potrzeb OzN
Osoby z niepełnosprawnościami stanowią dużą część użytkowników sieci internetowej. Szacuje się, że nawet 30% ogółu internautów. Dlatego, warto zadbać o dostosowanie strony do ich potrzeb. Optymalizacja SEO strony pod kątem potrzeb osób OzN włącza w swój zakres przede wszystkim:
- responsywność witryny, j.w.;
- budowę prostej struktury strony;
- możliwość wyboru rozmiaru czcionki;
- dodanie alt tagów do grafik na stronie (pod kątem potrzeb osób niedowidzących lub niewidomych, które korzystają z audiodeskrypcji);
- umieszczenie napisów przy materiałach wideo i transkrypcji do materiałów audio;
- dostosowanie strony do nawigacji za pomocą klawiatury;
- kontrast kolorystyczny lub wtyczkę umożliwiająca zmianę kolorów i kontrastu.
Ogólna zasada jest taka, że im prościej, tym lepiej. Każdy użytkownik, bez względu na swoją kondycję psychofizyczną, powinien mieć możliwość komfortowego skorzystania z witryny.
Silne linki, czyli optymalizacja SEO strony w strukturze wewnętrznej i zewnętrznej
Linkowanie wewnętrzne
Kolejnym elementem umożliwiającym botom szybkie indeksowanie strony jest system linków wewnętrznych. Linki wewnętrzne to linki prowadzące do innych stron i podstron w tej samej domenie. Jeśli Twoja optymalizacja SEO strony ma być kompleksowa, musi uwzględniać system linkowań wewnątrz witryny.
Zastosowanie linków wewnętrznych ułatwia botom skanowanie strony i indeksowanie jej w rankingu. Co więcej, linki ułatwiają użytkownikom nawigację wewnątrz witryny i zwiększają prawdopodobieństwo konwersji. Jeśli chcesz zadbać o system linków wewnętrznych, to zwróć uwagę na:
- opisowe teksty zakotwiczenia (tzw. anchor text), czyli teksty kotwice, które powinny być naturalną częścią zdania i w które można kliknąć – takie anchory określają tematykę danej witryny, podstrony;
- naturalne rozmieszczenie linków, tak jak w przypadku fraz kluczowych;
- odsyłanie do wysokiej jakości stron, podstron, które są wartościowe dla użytkownika;
- obecność atrybutu rel=”noopener”, zapobiegającego atakom pishingowym (w przypadku np. nowszych wersji stron na WordPressie CMS sam dodaje te atrybuty, dlatego warto weryfikować ich obecność).
Dzięki trosce o ważne elementy, zwiększysz jakość strony www, a to może przełożyć się na wzrost konwersji.
Linkowanie zewnętrzne
Warto także pamiętać o procesie linkowania zewnętrznego, czyli backlinks. Linkowanie zewnętrzne polega na doprowadzaniu do strony ruchu z innych witryn, miejsc. Tego typu sieć linków to coś w rodzaju rekomendacji, które mówią botom i użytkownikom, ze strona www jest wartościowa.
Linkowanie zewnętrzne zwiększa zaufanie wobec witryny, dlatego optymalizacja SEO strony powinna je uwzględniać. Co więcej, poprawia ranking strony, ponieważ boty uznają jakość i rozmaitość linków za istotny czynnik w ocenie. Oczywiście, backlinki zwiększają także ruch na stronie internetowej. Jeśli chcesz zdobywać jakościowe linki zewnętrzne, to skup się na:
- produkcji merytorycznych i jakościowych formalnie treści (wracamy do content marketingu!);
- udostępnianiu linków w mediach społecznościowych zintegrowanych wokół firmy, marki lub produktu;
- aktywnym kontakcie z innymi stronami internetowymi w celu publikacji treści;
- udzielaniu się w życiu branżowym, które może zwiększyć szanse na linkowanie witryny;
- tworzeniu treści we współpracy z innymi stronami internetowymi.
Pamiętaj, aby unikać nieetycznych praktyk, które są źle widziane przez algorytmy wyszukiwarki. Chodzi przede wszystkim o zakup linków w słabej jakości zapleczowych witrynach, wymianę z innymi stronami czy nadmierne używanie fraz kluczowych. W SEO liczy się przede wszystkim jakość, a nie ilość.
Jak sprawdzić, czy optymalizacja SEO strony jest skuteczna?
Narzędzia analityczne w optymalizacji SEO
Ogromnym plusem SEO jest możliwość regularnej weryfikacji oraz raportowania osiąganych celów i efektów działań. Wśród kluczowych wskaźników można wskazać m.in.: wzrost ruchu na stronie, poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania, wzrost kliknięć, konwersji, czy zmniejszenie współczynnika odrzuceń. Efektywność SEO można śledzić za pomocą narzędzi Google Analytics czy Google Search Console oraz innych, jak na przykład znane specjalistom SEO narzędzie Ahrefs.
Warto podkreślić, że optymalizacja SEO strony to długotrwały i kompleksowy proces, a na pożądane skutki wprowadzonych zmian należy poczekać. Jeśli chcesz, aby proces SEO wyróżniał się wysoką jakością i efektywnością, to skontaktuj się z nami. Chętnie pomożemy tchnąć nowe, zoptymalizowane życie w stronę internetową!