Reklama wyrobów medycznych – poważne zmiany w 2023 roku

Nowelizacja ustawy i zakaz reklamowania wyrobów medycznych

Od 1 stycznia 2023 r. obowiązują nowe przepisy reklamowania wyrobów medycznych, w tym usług i produktów medycyny estetycznej. Czyli na przykład kwasu hialuronowego, zabiegów laserowych, implantów czy botoksu. Za nieprzestrzeganie przepisów mogą zostać nałożone dotkliwe kary, nawet do 2 mln złotych! Podpowiadamy jak teraz może wyglądać reklama wyrobów medycznych i czy w ogóle jest możliwa.

Jak legalnie reklamować kliniki i gabinety medycyny estetycznej?

Nowe regulacje nie obejmują całej branży medycyny estetycznej, a wyłącznie te procedury i zabiegi, podczas których stosuje się wyroby medyczne. Zabroniona jest reklama w internecie między innymi technik laserowych, profesjonalnych wypełniaczy, czy specjalistycznego sprzętu do wykonywania zabiegów. Nie dotyczy to jednak gabinetów, klinik czy usług, w których nie stosuje się wyrobów medycznych.

  • W reklamie do publicznej wiadomości mogą pojawić się tylko takie elementy, które skierowane są dla laików. Chodzi tutaj o osoby, które nie mają wykształcenia medycznego i nie mają specjalistycznej wiedzy ani wykształcenia w obszarze ochrony zdrowia. Przede wszystkim należy zadbać o to, aby każdy przekaz był jasny i zrozumiały dla osób, które nie działają zawodowo w branży medycyny estetycznej.
  • Wspomniany warunek obowiązuje także w przypadku pojęć medycznych, opinii ekspertów, badań naukowych i publikacji branżowych.
  • Nie można też kierować reklamy bezpośrednio do dzieci ani nakłaniać rodziców czy opiekunów do zakupu polecanych produktów. 

W przypadku pozostałych wyrobów medycznych, reklama w Google, podobnie jak w innych kanałach czy mediach reklamowych, nie może wprowadzać konsumentów w błąd. Przede wszystkim w kontekście: 

  •  regulacji i kalibracji,
  •  klas wyrobu, 
  •  zasad i warunków konserwacji, 
  •  okresowej lub doraźnej obsługi serwisowej,
  •  kontroli bezpieczeństwa, 
  •  wyposażenia technicznego podmiotu i kwalifikacji personelu. 

Oprócz tego we wszystkich publicznych materiałach musi się znaleźć nazwa lub nazwa handlowa wyrobu, a także sposób stosowania. 

Wyroby medyczne – jak może teraz wyglądać marketing?

W reklamie leków, suplementów diety ani wyrobów medycznych nie mogą występować przedstawiciele zawodów medycznych, ani osoby podające się za lekarzy, pielęgniarki, farmaceutów czy fizjoterapeutów. Nie mogą w niej również występować aktorzy, sugerujący, że wykonują jeden z takich zawodów. Przypominamy, że pod tę definicję nie podchodzą kosmetolodzy ani trycholodzy. 

Należy zaznaczyć, że influencerzy nie mogą reklamować wyrobów medycznych, nawet jeśli nie osiągają przy tym korzyści materialnych. Nie powinni oni również przekazywać próbek w ramach kampanii promocyjnych. Influencerzy mogą jednak opowiadać o przeprowadzonych zabiegach i pokazywać efekty, pod warunkiem, że nie podadzą nazwy produktu, ani firmy. 

Zgodnie z nowymi przepisami obowiązującymi w tym roku producenci i dystrybutorzy nie mogą reklamować wyrobów medycznych podczas spotkań biznesowych. Nie wolno im też sponsorować kongresów naukowych, pokazów, targów, konferencji i wystaw. 

Co grozi za naruszenie zakazu reklamy wyrobów medycznych?

Karę administracyjną w wysokości do 2 mln złotych można nałożyć nie tylko na właściciela biznesu, lecz także na agencję interaktywną czy inna firmę reklamową.

Do 30 czerwca 2023 r. obowiązuje okres przejściowy, podczas którego podmioty mogą emitować reklamy, nawet niezgodne z nowymi przepisami. Jest to możliwe pod warunkiem, że rozpowszechnili ją przed 1 styczniem 2023 r. Czyli działania rozpoczęte w zeszłym roku mogą być kontynuowane do czerwca bieżącego roku. 

Warto przypomnieć, że w takich sytuacjach reklamodawca powinien również przechowywać wzory reklam i udostępniać niezbędne informacje. W przypadku niedostosowania się do tego grozi kara do 50 tys. zł. 

Reklamę usług medycznych mogą prowadzić tylko podmioty gospodarcze, o czym powinni pamiętać marketerzy. 

Należy również wspomnieć o bardzo wysokiej karze w wysokości do 50 mln zł. Taka może być nałożona na podmioty posługujące się znakami towarowymi, symbolami, obrazami, tekstami czy znakami, celowo wprowadzającymi w błąd pacjentów lub użytkowników wyrobów medycznych. 

Reklama wyrobów medycznych w internecie od 2023 roku

Niedozwolone wg nowelizacji ustawy staje się promowanie wyrobów medycznych w mediach tradycyjnych i cyfrowych. Zakaz promowania produktów i usług będących wyrobami medycznymi, między innymi w medycynie estetycznej, dotyczy wszystkich internetowych mediów i kanałów. Są to wyszukiwarki, systemy reklamowe w social media, system reklamowy Google, inne sieci reklamowe etc.

Zakazane będzie także promowanie czy rozpowszechnianie wyrobów medycznych z wykorzystaniem działalności influencerskiej w sieci. A do tej pory było to popularnym sposobem na promowanie. Specjalistyczny sprzęt, nazwy zabiegów, nazwy urządzeń, preparatów i tak dalej – to w ogóle nie będzie mogło być zawartością jakichkolwiek działań reklamowych. 

Materiały tekstowe, graficzne i wideo wykorzystywane w komunikacji publicznej z rynkiem mogą uwzględniać tylko:

  • elementy kierowane wyłącznie do osób będących laikami,
  • informacje, które nie zawierają nazw własnych konkretnych usług, zabiegów czy produktów - powiązanych np. z preparatami, sprzętami etc.
  • tylko takie miejsca ich publikacji, których zawartość jest zgodna z nowelizacją ustawy. 

Przykładowo - konkretna nazwa przypisana do usługi laserowego usuwania owłosienia nie może być podana w żadnej reklamie ani też na stronie docelowej, na którą reklama kieruje użytkowników. Chodzi o takie miejsca jak: strona internetowa, profil social media, landing page, sklep internetowy i inne. 

Treść ustawy zakazującej reklamy wyrobów medycznych można znaleźć w internetowym systemie aktów prawnych tutaj.

Co mogą zrobić w sieci firmy oferujące produkty i usługi medyczne

Warto pamiętać, że możliwa jest optymalizacja stron internetowych pod bezpłatne wyniki wyszukiwania. Strony i biznesy objęte zakazem reklamowania mają niezmiennie możliwość rozwijania widoczności firmy w wynikach niebędących reklamą. Aby osiągnąć jak najlepsze efekty warto między innymi:

  • poprawić stronę www pod algorytmy wyszukiwarki, czyli wykonać optymalizację SEO,
  • dbać cyklicznie o wydajność, ładowanie i wczytywanie się strony www oraz optymalizować kluczowe techniczne parametry witryny,
  • rozbudowywać systematycznie serwis o dodatkowe zasoby - grafiki, teksty, materiały wideo, infografiki, podstrony, zakładki itd.,
  • pisać bardzo dobre treści na stronę www, optymalne pod odpowiednie frazy kluczowe,
  • prowadzić zakładki typu Poradnik, Aktualności, Blog.

Jeśli potrzebujesz profesjonalnego wsparcia w zmienionej marketingowej rzeczywistości, to pozostajemy do dyspozycji. Napisz lub zadzwoń do nas! Pomożemy w strategii organicznego budowania widoczności Twojej witryny w wyszukiwarce!