Tworzenie stron internetowych - podpowiadamy co potrzebujesz do budowy nowej strony www
Zlecając tworzenie stron internetowych profesjonalistom, możesz liczyć na indywidualną i kompleksową pomoc. Nasza agencja interaktywna proponuje cały szereg usług komplementarnych. Mogą to być elementy jak np.: napisanie tekstów do strony www, wybór i zakup zdjęć, wykonanie grafiki dedykowanej, analizę fraz kluczowych czy zorganizowanie struktury strony. Jak się przygotować, zanim budowa nowego serwisu ruszy pełną parą? Co potrzebujesz? O czym warto pamiętać? Podpowiadamy niżej.
Obowiązkowy bref do tworzenia stron internetowych
Odpowiedzi na ważne pytania przed zbudowaniem strony www!
Bref do budowy strony www to podstawa wyceny zbudowania nowej witryny. Dobry bref określi potrzeby, oczekiwania i możliwości działania. Niezależnie czy planujesz tworzenie strony internetowej ze znajomym, z freelancerem, z agencją lub z innym specjalistą od stron internetowych, to do tego zadania przygotuj chociaż prosty opis.
Taki bref określi między innymi: analizę potrzeb, celów jakie spełni serwis, funkcjonalności na stronie internetowej, harmonogram realizacji poszczególnych etapów. Bez planu i spisanych założeń tworzenie strony internetowej może okazać się problematyczne, pełne nieprzewidzianych kosztów oraz nadprogramowych roboczogodzin.
Tworzenie stron internetowych z nami - przykładowe pytania w naszych brefach do budowy strony www
Poniżej wymieniamy zagadnienia, jakie może zawierać bref, choć nie jest to pełna lista.
- Daty: projekt strony głównej i powstanie projektów graficznych innych podstron, zakodowanie podstron w wersjach roboczych, opublikowanie strony www w sieci, poprawki na wersji online, optymalizacja techniczna, optymalizacja SEO strony www.
- Jakie cele ma spełniać nowa witryna? (promocja marki, zachęcanie do kontaktu, wykonanie zakupu, pobranie materiałów pdf itd.)
- Niezbędne, dodatkowe wezwania do działania – czyli tzw. CTA (call to action) (zadzwoń, napisz, zapisz się, zamów etc.)
- Jakie są unikalne cechy produktu, usługi?
- Jak ma być zorganizowana nawigacja, menu strony internetowej, struktura serwisu? (na przykład: O nas, O firmie, Kontakt, Cennik, Galeria, Aktualności, Poradnik, FAQ i inne zakładki dot. oferty)
- Pierwsze wrażenie na użytkownikach – na przykład czy strona ma sprawiać wrażenie nowoczesnej, profesjonalnej, mniej oficjalnej? Kim jest docelowy użytkownik?
- Kto jest bezpośrednią konkurencją? Z jakich innych stron internetowych można czerpać inspiracje, które witryny mogą być wzorem?
- Jakie są przewidywane dodatkowe funkcjonalności? (na przykład: konfigurator produktów, rozbudowana mapa z lokalizacjami, wbudowana wyszukiwarka, wyszukiwarka w mapach, rozbudowany cennik do aktualizowania, rozbudowany formularz kontaktowy, strona rejestracji/logowania/założenia konta, rozbudowana podstrona pliki do pobrania, kalkulator, konfigurator, inne)
Tworzenie strony internetowej - niezbędne materiały do zaprojektowania strony www
Materiały do stworzenia stron internetowych w komplecie i w jednym miejscu!
Zwykle to zlecający zbudowanie nowej strony internetowej dostarcza materiały. Mogą to być zdjęcia, treści, filmy, prezentacje, foldery, ulotki, oferty wysyłane do klientów itp. Ważne, aby wszystkie te zasoby były w komplecie i w jednym miejscu. Jeśli budową strony internetowej zajmuje się agencji, to tym bardziej skompletowanie materiałów w jednym miejscu będzie wygodne i pomocne.
Można pogrupować to co potrzebne do zbudowania strony internetowej w plikach i folderach oraz opisać je zgodnie z przeznaczeniem.
Im dokładniej skompletuje się zdjęcia, grafiki, ikonki, infografiki, filmy czy treści na samym początku, tym szybciej powstanie gotowa strona www.
Warto również trzymać się pierwotnych założeń dotyczących objętości tekstów, liczby i formatów plików graficznych, plików tekstowych i innych podobnych. Wszelkie nowe zasoby na zaawansowanych etapach tworzenia stron internetowych mogą znacznie spowolnić prace.
Tworzenie stron internetowych i niezbędny zakres materiałów do Twojej witryny
Zdecydowanie polecamy zebranie materiałów przydatnych w wymaganej ilości. Jeśli dostarczysz mnóstwo plików, w których znajdują się setki czy tysiące zdjęć, to na pewno nie przyspieszy to zbudowania strony internetowej.
Jeśli strona powstaje na przyjaznym CMSie (tj. systemie zarządzania treściami i zdjęciami), to w razie jakichkolwiek braków na zakodowanych podstronach w wersjach roboczych będzie czas na dodanie elementów tekstowych lub wizualnych. Można tymczasowo umieścić zdjęcie prezentacyjne i treści zaślepkowe (tzw. “lorem ipsum”). O ile są to wybiórcze, pojedyncze miejsca, to w każdej chwili można je uzupełnić przed opublikowaniem witryny w sieci.
Szczegółowa lista materiałów do budowy Twojej strony internetowej
Zdarzają się zlecenia projektowania stron www, gdzie kompletacja zawartości wymaga więcej czasu niż samo zakodowanie serwisu. A diabeł tkwi w szczegółach! Każdy drobny element na etapie przygotowania do budowy nowej strony jest istotny. Niżej przedstawiamy listę materiałów, jakie naszym zdaniem przydadzą Ci się do zaplanowania i zbudowania Twojej strony internetowej.
Treści, frazy kluczowe i grafika to podstawa zbudowania strony!
- Kompletne treści do wszystkich podstron plus ich tłumaczenia, o ile będą różne wersje językowe. Tu trzeba podkreślić, że są to również hasła marketingowe, treści do headerów/nagłówków oraz na slajdery/banery/boksy itp. Jeśli napisanie tekstów przyjaznych dla użytkownika i zoptymalizowanych pod SEO okaże się niemożliwe bądź bardzo trudne, to pomożemy w SEO copywritingu do webów!
- Zestaw fraz kluczowych to absolutna konieczność podczas tworzenia stron internetowych. Lista najważniejszych słów kluczowych powinna istnieć już na samym początku projektowania strony www!
- Kompletny zestaw zdjęć, grafiki, ikonek, w tym również (jeśli są przewidywane) zasoby typu: wideo, pdfy, infografiki, wykresy. Najlepiej, jeśli komplet materiałów graficznych pogrupujemy w odpowiednio nazwanych folderach (1. Strona główna, 2. zakładka O nas, 3. zakładka Galeria itd.).
- Przykłady stron internetowych, widoków zakładek, funkcjonalności znalezionych na innych stronach www, w sieci – taki zestaw inspiracji może okazać się bardzo pomocny. Najlepiej zebrać pomysły wcześniej, im więcej tym lepiej!
Dobry i bezpieczny hosting oraz domena firmowa
- Aktywny serwer do strony www – dobry hosting jest kluczowy i nie warto na tym oszczędzać. Serwer powinien być wydajny, bezpieczny, z dobrego źródła. Na rynku jest kilku dostawców oferujących bardzo dobre parametry hostingu w przystępnej cenie.
- Adresy strony www – o to zawsze pytają nas Klienci. Najlepiej, aby domenę zarezerwować we wszystkich najpopularniejszych rozszerzeniach - .pl, .com, .com.pl, .eu. Co ważne, jeśli chcesz pozyskiwać klientów na rynkach zagranicznych, to kup domenę z rozszerzeniem danego kraju (np. Francja będzie mieć rozszerzenie .fr).
- Aktywne konta pocztowe – często jeszcze obserwujemy, że w komunikacji służbowej nie są używane adresy e-mail w domenie firmowej, tylko np. w Gmail albo innym darmowym koncie pocztowym. Nie wygląda to profesjonalnie i nie wzbudza to zaufania. Jeśli planujesz formularz kontaktowy na stronie www, to zdecydowanie przyda się Ci adres e-mail istniejący w domenie firmowej (czyli np. kontakt@domenafirmowa.pl).
Zawartość strony internetowej oraz identyfikacja wizualna firmy
- Struktura strony internetowej, którą można zrobić np. w arkuszu typu Exel. Struktura strony uwzględnia liczbę i nazwy głównych zakładek, podzakładek, podkategorii itd. (Home, O nas/O firmie, Oferta plus szczegółowo usługi/produkty z Oferty, Galeria, Cennik, Poradnik/Aktualności/News/Blog, Kontakt, Bezpłatna wycena/Formularz etc.). Do każdej podstrony czy zakładki można stworzyć uproszczony konspekt – co dane miejsce na stronie www ma zawierać i jaką ma pełnić funkcję.
- Identyfikacja wizualna firmy, organizacji – RGB (czyli kolory w logo firmy lub takie, które mają dominować na stronie www), typ czcionki, logo firmy w różnych formatach (.png, .jpg, .pdf., na krzywych itp.; z tłem oraz bez tła). Jeśli nie mamy jeszcze sprecyzowanej identyfikacji wizualnej, to jest to idealny moment, aby się tym zająć!
- Liczba wersji językowych – jeśli budujesz podstawową wersję strony PL, to od razu zastanów się czy dodatkowa wersja językowa jest potrzebna.
- Lista dodatkowych funkcjonalności strony www – to najlepiej określić na samym początku tworzenia stron internetowych. Mogą to być przykładowo: chat, newsletter, panel logowania, zaawansowane zakładki News, Poradnik, rozbudowane formularze kontaktowe, konfiguratory, wbudowana wyszukiwarka, lokalizator punktów na mapie itd.
- Dane rejestrowe i kontaktowe – adresy e-mail, nr telefonów, nr konta firmowego w banku, inne przydatne informacje do kontaktu. O tym również nie zapominaj! Im więcej wiarygodnych i rzeczywistych danych kontaktowanych umieścisz na stronie internetowej, tym większe wzbudzi to zaufanie wśród użytkowników trafiających z sieci!
- Konta firmowe social media, jeśli istnieją – można je podpiąć np. na górze lub w stopce (na dole) strony internetowej. Jeśli ich jeszcze nie masz, to jest to doskonała okazja, aby powstały Twoje nowe konta firmowe na Facebook’u, Instagramie, Twitterze, YouTube.
- Profil Google Mapy (Google Moja Firma) i link do profilu w mapach. Nawet, jeśli nie świadczysz swoich usług w danej lokalizacji, to i tak warto założyć Google My Business. Podlinkowanie wizytówki w mapach Google można umieścić na stronie głównej serwisu, w zakładce O nas, na podstronie Kontakt.
Tworzenie stron internetowych z profesjonalistami
Skompletuj materiały do tworzenia strony internetowej w wyczerpującym stopniu, a zbudowanie przebiegnie sprawnie i szybko. Agencja budująca stronę www może nie uwzględnić nowych materiałów na zaawansowanym etapie prac. Nieprzewidziane wcześniej zadania wygenerują dodatkowe koszty.
Jeśli planujesz budowę strony www, to skorzystaj z naszej pomocy. W planowaniu nowej strony internetowej warto zaufać profesjonalistom! Pomożemy Ci kompleksowo!