Google Consent Mode – ważne zmiany dla marketingu w internecie

Google Consent Mode - tryb uzyskiwania zgody

Google Consent Mode, czyli tryb uzyskiwania zgody użytkowników na pliki cookies lub identyfikatory aplikacji

Polityka prywatności w obszarze marketingu w internecie wciąż wzbudza wiele wątpliwości. Chodzi przede wszystkim o pliki cookies, ponieważ wielu właścicieli witryn stosuje nieprawidłowe komunikaty o ich wykorzystywaniu. Użytkownicy nierzadko mają problem z wyłączeniem skryptów. Oprócz tego też zgłaszają, że powiadomienia o ciasteczkach są często nieczytelne. Aby rozwiązać ten problem, wprowadzono funkcję w Google Tag Managerze. Sprawdź, co oznacza Google Consent Mode, czyli tryb uzyskiwania zgody i dlaczego warto go skonfigurować jak najszybciej!

Pliki cookies – kiedy trzeba informować o ich używaniu

Ciasteczka zapamiętują działania użytkowników, wykonywane podczas przeglądania strony lub aplikacji. W ten sposób właściciel serwisu może dostosować teksty, grafikę, ankiety czy reklamy do preferencji i oczekiwań odbiorców. Należy podkreślić, że ciasteczka wykorzystywane do prawidłowego funkcjonowania witryny nie wymagają zgody użytkownika. 

Jeśli dane pozyskiwane są w celach statystycznych, to użytkownicy muszą się na to zgodzić. Tu przydaje się wdrożenie Google Consent Mode. Ponieważ to, że ktoś zignorował komunikat o plikach cookies, nie oznacza, że udzielił zgody na ich stosowanie. Nie można też domyślnie zaznaczać takiej opcji. Użytkownik powinien sam zdecydować, na które ciasteczka się zgadza. 

Google Consent Mode – do czego jest potrzebny

Użytkownicy mogą wyrazić zgodę na wykorzystywanie tylko niektórych plików cookies. Mogą też w każdej chwili cofnąć deklarację. Wyobraźmy sobie, że na stronie działają skrypty analityczne i reklamowe. Jeśli użytkownik zaznaczył, że właściciel może wykorzystywać wszystkie pliki cookies, to nie ma problemu z uruchomieniem tagów. 

Sytuacja komplikuje się, gdy dana osoba zgodziła się na zbieranie informacji w celach statycznych, ale nie marketingowych. Z pomocą przychodzi Google Consent Mode, który pozwala włączyć lub wstrzymać określone skrypty zgodnie z preferencjami użytkownika. 

Google Consent Manage – wskazówki dla marketingowców i właścicieli stron

Użytkownicy mogą decydować, jakie pliki cookies chcą udostępniać, a właściciele stron nie powinni im tego utrudniać. Kiedy nie trzeba wprowadzać zmian w witrynie? Implementacja Google Consent Mode nie jest wymagana, gdy pliki cookies są niezbędne do prawidłowego działania strony i nie wykorzystuje się ich do śledzenia użytkowników. 

W agencjach interaktywnych i firmach pomagających w marketingu w internecie często przypomina się o obowiązkowym wdrożeniu Google Consent Mode. Dotyczy to w szczególności, gdy jest mowa o: 

  • korzystaniu z narzędzi do analityki internetowej;
  • prowadzeniu płatnych kampanii na kontach reklamowych, na przykład Google Ads;
  • zainstalowaniu na stronie pikseli, na przykład z Facebooka czy Tik Toka;
  • zbieraniu danych w Google Analytics 4;
  • analizie tego co użytkownicy konkretnie robią na stronie www, ścieżki zakupowej etc. (na przykład z narzędziem HotJar);
  • współpracy z wydawcami w ramach sieci afiliacyjnej,
  • zastosowaniu plików cookies do planowania kampanii remarketingowych.

Jeśli właściciele nie wdrożą trybu zgody, mogą spodziewać się zawieszenia kont. Należy zaznaczyć, że otrzymają oni ostrzeżenie, jeśli system stwierdzi nieprawidłowości. Aby uniknąć problemów, warto wcześniej pomyśleć o przygotowaniu i modyfikacji strony internetowej. Możemy skorzystać z usług doświadczonej agencji interaktywnej i w ten sposób mamy pewność, że witryna jest zgodna z nowymi wytycznymi.

Jak skonfigurować Google Consent Mode?

Jeśli masz stronę na WordPress, możesz zainstalować odpowiednią wtyczkę. Agencje interaktywne zazwyczaj korzystają z Google Tag Managera do ustawienia wszystkich funkcji. Tutaj można przeczytać więcej na temat konfiguracji i zastosowania trybu uzyskiwania zgody/

Warto skorzystać z usług agencji SEO SEM, która na co dzień zajmuje się analityką i marketingiem w internecie. Jeśli Twój biznes wymaga implementacji Google Consent Mode, to skontaktuj się z nami!