Wizytówka w Mapach Google - ile kosztuje? Jak ją ustawić, aby dobrze pozycjonowała się w Google?
Wizytówka firmy w Google jest bezpłatna!
Przede wszystkim Google Mapy dla firmy to usługa, za którą nie musisz nikomu płacić! Z definicji Google Moja Firma jest darmowe! O czym wciąż nie każdy wie! Na wstępie tego artykułu trzeba podkreślić, aby nie dać się naciągnąć przez nieuczciwe firmy. Nasi klienci dzielą się z nami informacjami o nieuczciwych praktykach firm podszywających się pod Google. Założenie, utrzymanie oraz aktualizacja wizytówki są bezpłatne. Nie dajmy się zwieść przekonaniom, że firma zniknie z Map Google, jeśli nie opłaci się jakiejś faktury. To nieprawda!
TUTAJ można znaleźć instrukcję o tym jak dodać profil firmy w Google.
Źródło: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/
Czy Google Moja Firma jest potrzebne?
Tak, zdecydowanie! Wizytówka firmowa w Google Mapach to najlepsza pomoc dla Twoich potencjalnych klientów, dostawców, partnerów. Ponieważ:
- wyznaczy dokładnie trasę do lokalizacji,
- umożliwi szybki kontakt i pozyskanie szczegółowych informacji takich, jak: godziny otwarcia, świadczone usługi, dostępne produkty, udogodnienia, aktualny cennik, nr telefonu, adres e-mail, adres strony www,
- wyświetli opinie dodane nie tylko za pośrednictwem profilu w Google, ale też opinie z Facebook’a,
- uwiarygodni działalność dzięki zdjęciom z zewnątrz, wewnątrz, podczas pracy, pracowników itp.,
- pokaże aktualności, oferty specjalne, wydarzenia, produkty i inne, które można publikować we wpisach.
Widok edycji profilu firmowego Google
Co może zwiększyć szanse na pozycjonowanie firmy w Mapach Google?
Dobrze zoptymalizowana i na bieżąco aktualizowana wizytówka Google Moja Firma jest niezbędna dla lokalnego SEO, czyli lokalnego pozycjonowania. Co można zrobić, aby profil w Mapach Google miał większe szanse na pozycjonowanie się, nie tylko po nazwie własnej firmy?
Niżej podpowiadamy.
- Dodanie właściwej nazwy firmy w profilu Google Moja Firma (bez upychania słów kluczowych!).
- Dodanie w wizytówce firmy unikatowego opisu, zawierającego ważne i reprezentatywne słowa kluczowe.
- Dodanie prawidłowej głównej kategorii działalności i dodatkowych kategorii.
- Zoptymalizowanie i podpisanie wszystkich zdjęć profilowych i tych, które dodaje się do wpisów w wizytówce firmowej Google.
- Precyzyjne określnie obszaru działalności - obszar, miejscowość, miasto, dzielnica, województwo, kraj. Niezależnie od tego, czy obsługuje się klientów w lokalizacji czy też nie.
- Publikowanie regularnie wpisów i ofert specjalnych, do których (i z których) można linkować. Mogą to być: strona www, inne profile firmowe, blogi i poradniki, inne zewnętrzne linki w sieci.
- Zbieranie autentycznych opinii o firmie, które napiszą realni użytkownicy, klienci, partnerzy, pracownicy, kontrahenci etc.
- Odpowiadanie za każdym razem na WSZYSTKIE opinie klientów - pozytywne i negatywne.
- Komunikacja z klientami poprzez opcję “Wiadomości” - skonfigurowanie najczęstszych pytań i automatycznych odpowiedzi. Ważne jest sprawne odpowiadanie na wiadomości (podobna funkcja jak np. Skrzynka odbiorcza na profilu Facebook).
- Dodanie mapki Google i podlinkowane wizytówki na swojej stronie www lub w sklepie internetowym.
Najważniejsza wskazówka:
warto uzupełnić wyczerpująco zakres informacji, materiałów i innych miejsc w wizytówce Google Moja Firma. Jeśli tekst o firmie może mieć 750 znaków, to warto wstawić rozbudowany opis. Jedno zdanie to za mało!
Edycja opisu firmy w zakładce "Informacje"
Jeśli możemy zaprezentować usługi lub produkty w profilu firmowym Google, to dobrze jest uzupełnić wszystkie odpowiednie miejsca.
Zarządzanie produktami w wizytówce Google
Opcja “Więcej” pomoże w doprecyzowaniu innych informacji o firmie w Google. Tutaj można określić dodatkowe udogodnienia dostępne w lokalizacji. To również warto aktualizować!
Wszystkie powyższy działania mogą pomóc w skuteczniejszym wyszukiwaniu firmy w sieci i Google Mapach. Dzięki temu rośnie prawdopodobieństwo pozyskania klienta.
Nowy sposób zarządzania firmową wizytówką Google
Warto wspomnieć, że całkiem niedawno klasyczny panel “Google Moja Firma” został wyłączony z użytku. Teraz zarządza się wizytówką Google bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki. Nowy interfejs w Menadżerze Profilu Firmy przekieruje od razu do widoku w wyszukiwarce. Z poziomu wyszukiwarki dostępne są funkcje zarządzania profilem w wizytówce Google.
Google Menedżer Profilu Firmy
Widok zarządzania wizytówką Google z poziomu wyszukiwarki
Nowy panel statystyk Google Moja Firma - zakładka “Skuteczność”
Nowy sposób zarządzania wizytówką równolegle zaktualizował widok statystyk lokalizacji w Google. Interfejs jest czytelny i estetyczny. Można dokładnie sprawdzać na bieżąco statystyki takie, jak:
- liczba połączeń,
- liczba rezerwacji,
- liczba wiadomości,
- częstotliwość wyznaczania trasy w mapach do lokalizacji,
- kliknięcia kierujące do strony www,
- źródła i urządzenia z których były aktywności (Mapy Google, wyszukiwarka Google, komputery, mobile).
Skuteczność w Google Moja Firma
Rozwiązywanie problemów z profilem firmy w Google
Darmowe narzędzia zwykle mają swoje ograniczenia. W przypadku profilu firmowego w Google nie ma możliwości wykupienia opcji płatnej, rozszerzonej czy typu premium. Pozostaje zaakceptowanie wszystkich funkcji takich, jakimi one są w bezpłatnej wizytówce. Ważna jest przede wszystkim determinacja w rozwiązywaniu problemów.
Poniżej podajemy najczęstsze pytania i problemy dotyczące wizytówki firmowej Google. Są oparte na naszym doświadczeniu we współpracy z klientami. Wskazówki mogą być pomocne. W centrum pomocy Profil Firmy w Google nie ma odpowiedzi na wszystkie problemy, które mogą być związane z wizytówką.
-
Jak sprawdzić, czy wizytówka w Mapach Google jest już zweryfikowana i widoczna w sieci?
Można skorzystać z narzędzia: https://support.google.com/business/workflow/9289460
-
Jak edytować (zdjęcia, treść, informacje) lub przejść do opinii, statystyk, usług itd. w Google Moja Firma?
Wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę nazwę swojej firmy. To trzeba zrobić po zalogowaniu w przeglądarce na adres e-mail w Google właściciela, który założył wizytówkę. Po zalogowaniu edytor umożlwiający zmiany w wizytówce wyświetli się na samej górze wyników wyszukiwania.
-
Co się dzieje po wprowadzeniu zmian w wizytówce Google?
Zmiany podlegają weryfikacji Google. Czasem są zatwierdzane po kilku, kilkunastu minutach. Czasem trzeba poczekać nawet parę dni. Po wprowadzeniu zmian można śledzić ich status. Będą oznaczone jako: oczekuje na sprawdzenie, zatwierdzono, nie zatwierdzono, nie opublikowano.
-
Czy można usunąć zdjęcie dodane przez innego użytkownika do profilu firmowego Google? Dlaczego dodane własne zdjęcia znikają?
Dodawane zdjęcia (zarówno przez właściciela, jak i użytkownika z zewnątrz) powinny prezentować daną lokalizację. Muszą też nawiązywać bezpośrednio do działalności firmy. To dotyczy także zdjęć dodawanych do wpisów. Nie mogą także naruszać regulaminu Google: https://support.google.com/business/answer/10693375?hl=pl&ref_topic=4540086
Jeśli materiały w wizytówce Google naruszają zasady, to mogą być usunięte lub niezatwierdzone do wyświetlania.
Właściciel może dodać nieskończoną liczbę zdjęć w profilu firmowym w Google. Usuwać może tylko te zdjęcia, które dodał sam.
-
Jeśli firma zmieniła adres, to czy trzeba założyć nową wizytówkę w Google?
Jeśli firma zmieniła tylko adres rejestrowy, a nie profil działalności, adres fizyczny, to nie ma konieczności zakładania nowej wizytówki!
Trzeba wtedy przejść do pola “Edytuj profil” i wpisać nowy adres. W razie konieczności warto poprawić umiejscowienie pinezki na mapie. Może się zdarzyć, że w ciągu kilku dni zmiany nie zostaną zatwierdzone lub mapa będzie pokazywać niewłaściwy punkt docelowy. Wtedy trzeba skontaktować się z obsługą Google Local.
-
Street view nie pokazuje dokładnie miejsca działalności lub pokazuje stare zdjęcie z zewnątrz. Czy można je usunąć lub zmienić? Gdzie to się robi?
W większości miejsc (ale nie we wszystkich) dostępny jest podgląd street view, czyli zdjęcie wykonane przez Google. Jeśli nie widać lokalizacji, to najpierw trzeba przejść do edycji adresu i przeciągnąć pinezkę w odpowiednie miejsce na mapie. Jeżeli to nie pomoże, to można spróbować dodać własne zdjęcie, Robi się to z poziomu aplikacji mobilnej “Street View”.
Ostatecznie to i tak Google zdecyduje o tym, co się wyświetli. Nie mamy na to 100% wpływu.
-
Dlaczego wizytówka firmowa Google jest zawieszona? Co dalej? Ile potrawa przywrócenie wizytówki?
Zdarza się, że profil może zostać zawieszony przez Google. Przestaje wtedy być widoczny w wyszukiwarce i Google Mapach. Zwykle dzieje się tak, gdy pojawiają się wątpliwości co do wiarygodności firmy w danej lokalizacji.
Co wtedy zrobić?
Najpierw trzeba sprawdzić, czy wizytówka spełnia wymagania:
https://support.google.com/business/answer/3038177
Kolejno można poprawić ewentualne błędy i wypełnić formularz z prośbą o przywrócenie profilu:
https://support.google.com/business/troubleshooter/2690129
Ważne, aby lokalizacja fizyczna firmy była zgodna z informacjami. Powinna zawierać dane, które są widoczne w CEIDG lub KRS oraz np. w zakładce kontakt na stronie www.
Może się zdarzyć, że Google w celu zweryfikowania wizytówki poprosi o zdjęcie budynku z zewnątrz. Na takim zdjęciu budynku z zewnątrz muszą być dobrze widoczne szyld lub tabliczka z adresem i nazwą firmy.
Proces odblokowania zawieszonej wizytówki Google w wyjątkowych sytuacjach może potrwać nawet kilka miesięcy.
-
Czy można dodać kilka lokalizacji w mapach Google, skoro usługi realizowane są w kilku obszarach?
To zleży od specyfiki danej firmy.
a. Jeśli działalność obejmuje kilka punktów, sklepów stacjonarnych czy hurtowni na określnym obszarze to tak. Wtedy najlepiej utworzyć i zoptymalizować każdą taką lokalizację pod oddzielną wizytówkę dla każdego punktu.
b. Jeśli firma świadczy usługi zdalnie i ma jeden fizyczny adres rejestrowy, to postępuje się inaczej. O ile w podanych ogólnodostępnych źródłach i na stronie www jest jeden adres, to trzeba utworzyć jedną wizytówkę. Nie ma sensu stawiać kilku, oddzielnych kont w Mapach Google.
c. Jeśli prowadzi się sklep internetowy, to profil w Google Moja Firma również się przyda. O tym wciąż nie każdy pamięta!
-
Gdzie i czy warto kupić opinie do profilu Google Moja Firma?
Absolutnie nie warto kupować opinii! Takie z reguły i tak zostaną prędzej czy później usunięte przez Google. Lepiej mieć kilkanaście prawdziwych opinii niż kilkadziesiąt czy kilkaset utworzonych przez konta widmo.
-
Jak dodać logo i zdjęcia główne, aby w wyszukiwarce wyświetlało się to wybrane przez nas?
Jest na to sposób, ale go nie polecamy 🙂 Wystarczy, że doda się tylko jedno zdjęcie do wizytówki firmowej. Wtedy na pewno się wyświetli 😉
Natomiast najlepiej jest dodać jak najwięcej zdjęć. To mogą być: logo, zdjęcie główne, zdjęcia produktów, zdjęcia do publikowanych wpisów w wizytówce Google.
Algorytm i tak wybierze to, które uzna za najlepsze.
To samo dotyczy logo. Nie mamy wpływu na to, czy się pojawi w profilu w wyszukiwarce obok nazwy firmy. Google co prawda podaje wytyczne do rozmiaru i rozdzielczości zdjęcia do logo. W zależności od kształtu znaku graficznego, logo może wyświetlać się nieprawidłowo (może być niewyraźne, przycięte). Wtedy trzeba próbować dodawać je metodą prób i błędów, aż będzie dobrze.
Wskazówki dotyczące zdjęć i filmów w Google Moja Firma
Źródło: https://support.google.com/business/answer/6103862?hl=pl&visit_id=638053673903975390-3390038992&p=gmb_addlocalbusinessphoto&rd=1
-
Co zrobić, jeśli nie ma się dostępu do swojej Google Moja Firma, którą widać w sieci?
Najpierw trzeba podjąć próbę zalogowania się do konta Google na swojego maila (w Gmail) i sprawdzić czy przypadkiem profil nie został tam już wcześniej utworzony.
Jeśli nie ma się hasła do konta Google, to można spróbować je odzyskać.
Jeśli profil widać w wyszukiwarce i nie widzimy go po zalogowaniu do Gmail, to jest procedura przypisania takiego profilu firmowego do właściciela. To jest możliwe przy założeniu, że faktycznie ma się prawa do takiej wizytówki i można to łatwo udowodnić.
-
Jak dodać adres e-mail użytkownika do zarządzania wizytówką Google?
Można dodać nowego użytkownika do wizytówki Google z poziomem dostępu Właściciel lub Menedżer. Najpierw trzeba zalogować się w Google i w oknie wyszukiwarki wpisać nazwę, która jest w wizytówce. Niżej w czterech krokach pokazane jest, co dalej trzeba zrobić. Trzeba kliknąć ikonkę trzy kropki i wybrać Ustawienie profilu firmy:
Później należy kliknąć Menedżerowie:
Kolejno trzeba wybrać Dodaj:
W oknie trzeba wpisać adres e-mail, wybrać jaki ma to być Dostęp i kliknąć Zaproś: