Wizytówka w Mapach Google - ile kosztuje? Jak ją ustawić, aby dobrze pozycjonowała się w Google?
Wizytówka firmy w Google jest bezpłatna!
Przede wszystkim Google Mapy dla firmy to usługa, za którą nie musisz nikomu płacić! Z definicji Google Moja Firma jest darmowe! O czym wciąż nie każdy wie! Na wstępie tego artykułu trzeba podkreślić, aby nie dać się naciągnąć przez nieuczciwe firmy. Nasi klienci dzielą się z nami informacjami o nieuczciwych praktykach firm podszywających się pod Google. Założenie, utrzymanie oraz aktualizacja wizytówki są bezpłatne. Nie dajmy się zwieść przekonaniom, że firma zniknie z Map Google, jeśli nie opłaci się jakiejś faktury. To nieprawda!
TUTAJ można znaleźć instrukcję o tym jak dodać profil firmy w Google.
Źródło: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/
Czy Google Moja Firma jest potrzebne?
Tak, zdecydowanie! Wizytówka firmowa w Google Mapach to najlepsza pomoc dla Twoich potencjalnych klientów, dostawców, partnerów. Ponieważ:
- wyznaczy dokładnie trasę do lokalizacji,
- umożliwi szybki kontakt i pozyskanie szczegółowych informacji takich, jak: godziny otwarcia, świadczone usługi, dostępne produkty, udogodnienia, aktualny cennik, nr telefonu, adres e-mail, adres strony www,
- wyświetli opinie dodane nie tylko za pośrednictwem profilu w Google, ale też opinie z innych źródeł,
- uwiarygodni działalność dzięki zdjęciom z zewnątrz, wewnątrz, podczas pracy, pracowników itp.,
- pokaże aktualności, oferty specjalne, wydarzenia, produkty i inne, które można publikować we wpisach.
Widok edycji profilu firmowego Google
Co może zwiększyć szanse na pozycjonowanie firmy w Mapach Google?
Dobrze zoptymalizowana i na bieżąco aktualizowana wizytówka Google Moja Firma jest niezbędna dla lokalnego SEO, czyli lokalnego pozycjonowania. Co można zrobić, aby profil w Mapach Google miał większe szanse na pozycjonowanie się, nie tylko po nazwie własnej firmy?
Niżej podpowiadamy.
- Dodanie właściwej nazwy firmy w profilu Google Moja Firma (bez upychania słów kluczowych!).
- Dodanie w wizytówce firmy unikatowego opisu, zawierającego ważne i reprezentatywne słowa kluczowe.
- Dodanie prawidłowej głównej kategorii działalności i dodatkowych kategorii.
- Zoptymalizowanie i podpisanie wszystkich zdjęć profilowych i tych, które dodaje się do wpisów w wizytówce firmowej Google.
- Precyzyjne określnie obszaru działalności - obszar, miejscowość, miasto, dzielnica, województwo, kraj. Niezależnie od tego, czy obsługuje się klientów w lokalizacji czy też nie.
- Publikowanie regularnie wpisów i ofert specjalnych, do których (i z których) można linkować. Mogą to być: strona www, inne profile firmowe, blogi i poradniki, inne zewnętrzne linki w sieci.
- Zbieranie autentycznych opinii o firmie, które napiszą realni użytkownicy, klienci, partnerzy, pracownicy, kontrahenci etc.
- Odpowiadanie za każdym razem na WSZYSTKIE opinie klientów - pozytywne i negatywne.
- Komunikacja z klientami poprzez opcję “Wiadomości” - skonfigurowanie najczęstszych pytań i automatycznych odpowiedzi. Ważne jest sprawne odpowiadanie na wiadomości (podobna funkcja jak np. Skrzynka odbiorcza na profilu Facebook).
- Dodanie mapki Google i podlinkowane wizytówki na swojej stronie www lub w sklepie internetowym.
Najważniejsza wskazówka:
warto uzupełnić wyczerpująco zakres informacji, materiałów i innych miejsc w wizytówce Google Moja Firma. Jeśli tekst o firmie może mieć 750 znaków, to warto wstawić rozbudowany opis. Jedno zdanie to za mało!
Edycja opisu firmy w zakładce "Informacje"
Jeśli możemy zaprezentować usługi lub produkty w profilu firmowym Google, to dobrze jest uzupełnić wszystkie odpowiednie miejsca.
Zarządzanie produktami w wizytówce Google
Opcja “Więcej” pomoże w doprecyzowaniu innych informacji o firmie w Google. Tutaj można określić dodatkowe udogodnienia dostępne w lokalizacji. To również warto aktualizować!
Wszystkie powyższy działania mogą pomóc w skuteczniejszym wyszukiwaniu firmy w sieci i Google Mapach. Dzięki temu rośnie prawdopodobieństwo pozyskania klienta.
Nowy sposób zarządzania firmową wizytówką Google
Warto wspomnieć, że całkiem niedawno klasyczny panel “Google Moja Firma” został wyłączony z użytku. Teraz zarządza się wizytówką Google bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki. Nowy interfejs w Menadżerze Profilu Firmy przekieruje od razu do widoku w wyszukiwarce. Z poziomu wyszukiwarki dostępne są funkcje zarządzania profilem w wizytówce Google.
Google Menedżer Profilu Firmy
Widok zarządzania wizytówką Google z poziomu wyszukiwarki
Nowy panel statystyk Google Moja Firma - zakładka “Skuteczność”
Nowy sposób zarządzania wizytówką równolegle zaktualizował widok statystyk lokalizacji w Google. Interfejs jest czytelny i estetyczny. Można dokładnie sprawdzać na bieżąco statystyki takie, jak:
- liczba połączeń,
- liczba rezerwacji,
- liczba wiadomości,
- częstotliwość wyznaczania trasy w mapach do lokalizacji,
- kliknięcia kierujące do strony www,
- źródła i urządzenia z których były aktywności (Mapy Google, wyszukiwarka Google, komputery, mobile).
Skuteczność w Google Moja Firma
Rozwiązywanie problemów z profilem firmy w Google
Darmowe narzędzia zwykle mają swoje ograniczenia. W przypadku profilu firmowego w Google nie ma możliwości wykupienia opcji płatnej, rozszerzonej czy typu premium. Pozostaje zaakceptowanie wszystkich funkcji takich, jakimi one są w bezpłatnej wizytówce. Ważna jest przede wszystkim determinacja w rozwiązywaniu problemów.
Poniżej podajemy najczęstsze pytania i problemy dotyczące wizytówki firmowej Google. Są oparte na naszym doświadczeniu we współpracy z klientami. Wskazówki mogą być pomocne. W centrum pomocy Profil Firmy w Google nie ma odpowiedzi na wszystkie problemy, które mogą być związane z wizytówką.
Jak sprawdzić, czy wizytówka w Mapach Google jest już zweryfikowana i widoczna w sieci?
Można skorzystać z narzędzia: https://support.google.com/business/workflow/9289460
Jak edytować (zdjęcia, treść, informacje) lub przejść do opinii, statystyk, usług itd. w Google Moja Firma?
Wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarkę nazwę swojej firmy. To trzeba zrobić po zalogowaniu w przeglądarce na adres e-mail w Google właściciela, który założył wizytówkę. Po zalogowaniu edytor umożlwiający zmiany w wizytówce wyświetli się na samej górze wyników wyszukiwania.
Co się dzieje po wprowadzeniu zmian w wizytówce Google?
Zmiany podlegają weryfikacji Google. Czasem są zatwierdzane po kilku, kilkunastu minutach. Czasem trzeba poczekać nawet parę dni. Po wprowadzeniu zmian można śledzić ich status. Będą oznaczone jako: oczekuje na sprawdzenie, zatwierdzono, nie zatwierdzono, nie opublikowano.
Czy można usunąć zdjęcie dodane przez innego użytkownika do profilu firmowego Google? Dlaczego dodane własne zdjęcia znikają?
Dodawane zdjęcia (zarówno przez właściciela, jak i użytkownika z zewnątrz) powinny prezentować daną lokalizację. Muszą też nawiązywać bezpośrednio do działalności firmy. To dotyczy także zdjęć dodawanych do wpisów. Nie mogą także naruszać regulaminu Google: https://support.google.com/business/answer/10693375?hl=pl&ref_topic=4540086
Jeśli materiały w wizytówce Google naruszają zasady, to mogą być usunięte lub niezatwierdzone do wyświetlania.
Właściciel może dodać nieskończoną liczbę zdjęć w profilu firmowym w Google. Usuwać może tylko te zdjęcia, które dodał sam.
Jeśli firma zmieniła adres, to czy trzeba założyć nową wizytówkę w Google?
Jeśli firma zmieniła tylko adres rejestrowy, a nie profil działalności, adres fizyczny, to nie ma konieczności zakładania nowej wizytówki!
Trzeba wtedy przejść do pola “Edytuj profil” i wpisać nowy adres. W razie konieczności warto poprawić umiejscowienie pinezki na mapie. Może się zdarzyć, że w ciągu kilku dni zmiany nie zostaną zatwierdzone lub mapa będzie pokazywać niewłaściwy punkt docelowy. Wtedy trzeba skontaktować się z obsługą Google Local.
Street view nie pokazuje dokładnie miejsca działalności lub pokazuje stare zdjęcie z zewnątrz. Czy można je usunąć lub zmienić? Gdzie to się robi?
W większości miejsc (ale nie we wszystkich) dostępny jest podgląd street view, czyli zdjęcie wykonane przez Google. Jeśli nie widać lokalizacji, to najpierw trzeba przejść do edycji adresu i przeciągnąć pinezkę w odpowiednie miejsce na mapie. Jeżeli to nie pomoże, to można spróbować dodać własne zdjęcie, Robi się to z poziomu aplikacji mobilnej “Street View”.
Ostatecznie to i tak Google zdecyduje o tym, co się wyświetli. Nie mamy na to 100% wpływu.
Dlaczego wizytówka firmowa Google jest zawieszona? Co dalej? Ile potrawa przywrócenie wizytówki?
Zdarza się, że profil może zostać zawieszony przez Google. Przestaje wtedy być widoczny w wyszukiwarce i Google Mapach. Zwykle dzieje się tak, gdy pojawiają się wątpliwości co do wiarygodności firmy w danej lokalizacji.
Co wtedy zrobić?
Najpierw trzeba sprawdzić, czy wizytówka spełnia wymagania:
https://support.google.com/business/answer/3038177
Kolejno można poprawić ewentualne błędy i wypełnić formularz z prośbą o przywrócenie profilu:
https://support.google.com/business/troubleshooter/2690129
Ważne, aby lokalizacja fizyczna firmy była zgodna z informacjami. Powinna zawierać dane, które są widoczne w CEIDG lub KRS oraz np. w zakładce kontakt na stronie www.
Może się zdarzyć, że Google w celu zweryfikowania wizytówki poprosi o zdjęcie lub filmik budynku z zewnątrz. Na takim zdjęciu budynku z zewnątrz muszą być dobrze widoczne szyld lub tabliczka z adresem i nazwą firmy.
Proces odblokowania zawieszonej wizytówki Google w wyjątkowych sytuacjach może potrwać nawet kilka miesięcy.
Czy można dodać kilka lokalizacji w mapach Google, skoro usługi realizowane są w kilku obszarach?
To zleży od specyfiki danej firmy.
a. Jeśli działalność obejmuje kilka punktów, sklepów stacjonarnych czy hurtowni na określnym obszarze to tak. Wtedy najlepiej utworzyć i zoptymalizować każdą taką lokalizację pod oddzielną wizytówkę dla każdego punktu.
b. Jeśli firma świadczy usługi zdalnie i ma jeden fizyczny adres rejestrowy, to postępuje się inaczej. O ile w podanych ogólnodostępnych źródłach i na stronie www jest jeden adres, to trzeba utworzyć jedną wizytówkę. Nie ma sensu stawiać kilku, oddzielnych kont w Mapach Google.
c. Jeśli prowadzi się sklep internetowy, to profil w Google Moja Firma również się przyda. O tym wciąż nie każdy pamięta!
Gdzie i czy warto kupić opinie do profilu Google Moja Firma?
Absolutnie nie warto kupować opinii! Takie z reguły i tak zostaną prędzej czy później usunięte przez Google. Lepiej mieć kilkanaście prawdziwych opinii niż kilkadziesiąt czy kilkaset utworzonych przez konta widmo.
Jak dodać logo i zdjęcia główne, aby w wyszukiwarce wyświetlało się to wybrane przez nas?
Jest na to sposób, ale go nie polecamy 🙂 Wystarczy, że doda się tylko jedno zdjęcie do wizytówki firmowej. Wtedy na pewno się wyświetli 😉
Natomiast najlepiej jest dodać jak najwięcej zdjęć. To mogą być: logo, zdjęcie główne, zdjęcia produktów, zdjęcia do publikowanych wpisów w wizytówce Google.
Algorytm i tak wybierze to, które uzna za najlepsze.
To samo dotyczy logo. Nie mamy wpływu na to, czy się pojawi w profilu w wyszukiwarce obok nazwy firmy. Google co prawda podaje wytyczne do rozmiaru i rozdzielczości zdjęcia do logo. W zależności od kształtu znaku graficznego, logo może wyświetlać się nieprawidłowo (może być niewyraźne, przycięte). Wtedy trzeba próbować dodawać je metodą prób i błędów, aż będzie dobrze.
Wskazówki dotyczące zdjęć i filmów w Google Moja Firma
Źródło: https://support.google.com/business/answer/6103862?hl=pl&visit_id=638053673903975390-3390038992&p=gmb_addlocalbusinessphoto&rd=1
Co zrobić, jeśli nie ma się dostępu do swojej Google Moja Firma, którą widać w sieci?
Najpierw trzeba podjąć próbę zalogowania się do konta Google na swojego maila (w Gmail) i sprawdzić czy przypadkiem profil nie został tam już wcześniej utworzony.
Jeśli nie ma się hasła do konta Google, to można spróbować je odzyskać.
Jeśli profil widać w wyszukiwarce i nie widzimy go po zalogowaniu do Gmail, to jest procedura przypisania takiego profilu firmowego do właściciela. To jest możliwe przy założeniu, że faktycznie ma się prawa do takiej wizytówki i można to łatwo udowodnić.
Jak dodać adres e-mail użytkownika do zarządzania wizytówką Google?
Można dodać nowego użytkownika do wizytówki Google z poziomem dostępu Właściciel lub Menedżer. Najpierw trzeba zalogować się w Google i w oknie wyszukiwarki wpisać nazwę, która jest w wizytówce. Niżej w czterech krokach pokazane jest, co dalej trzeba zrobić. Trzeba kliknąć ikonkę trzy kropki i wybrać Ustawienie profilu firmy:
Później należy kliknąć Menedżerowie:
Kolejno trzeba wybrać Dodaj:
W oknie trzeba wpisać adres e-mail, wybrać jaki ma to być Dostęp i kliknąć Zaproś: