Google na straży praw konsumenta – walka z nieodpowiednimi reklamami

Według doniesień Google, od początku epidemii zaobserwowano wzrost nieetycznych zachowań reklamodawców w sieci reklamowej Google. Znaczna ich część dotyczyła sprzedaży produktów, które obecnie mogą być określone jako te pierwszej potrzeby. Mamy tu oczywiście na myśli maseczki ochronne, żele antybakteryjne, czy jednorazowe rękawiczki. Oferowane przez reklamodawców produkty najczęściej miały zawyżone ceny, a także przedstawiały nieprawdziwą informację dotyczącą ich jakości. Wielu z oszustów umieszczających reklamy takich produktów nie podejmowało się ich sprzedaży i wysyłki.

W odpowiedzi na nieetyczne działania w sieci reklamowej Google postanowiło powołać specjalny zespół skupiający się na wykrywaniu oraz usuwaniu reklam łamiących prawa konsumenta. Jako specjaliści z branży, uważamy iż takie działanie ze strony giganta ma różnorodne korzyści - zarówno wobec użytkowników wyszukiwarki, wizerunku samego Google, jak i technologii wykrywania nieodpowiednich reklam. Zabezpieczenie potencjalnych klientów przed nieuczciwością niektórych reklamodawców z pewnością wzbudzi zaufanie wobec wyszukiwarki, co wpłynie pozytywnie na odbiór Google w przestrzeni publicznej. Wydaje się jednak, że najistotniejszą kwestią z perspektywy branży SEO i SEM jest aktywna praca nad działaniem algorytmów wykrywających nieetyczne reklamy.

Opisywana strategia nie jest jednak nowością - od 2012 roku Google kontroluje ekosystem reklam w swojej sieci. Początkowo liczby usuniętych reklam oscylowały w okolicach setek milionów, jednakże po ośmiu latach działalności sięgają one trzech miliardów. Poza tym, Google wykrywa także konta reklamodawców łamiących politykę etycznej reklamy. Do tej pory były to reklamy będące formą pishingu, czyli metody wyłudzania wrażliwych danych od użytkownika, a także tzw. “trick-to-click”, które możemy kojarzyć przez podobieństwo do alertów systemowych. Ich szkodliwe działanie wynika głównie ze ściągania na urządzenie szkodliwego oprogramowania, tzw. malware.

Źródło: www.blog.google

Jak widać na podstawie przywołanych wyżej liczb - nieetyczne zachowania wydawców reklam nie są nowością, a trwającym od lat procederem. Kontrowersje związane z popularnym obecnie procederem publikacji nieodpowiednich reklam wynikają jednak z tego, iż są podyktowane chęcią zarobienia na niedoborach na rynku medycznych akcesoriów ochronnych. Jako agencja interaktywna wiemy, jak istotne jest etyczne prowadzenie kampanii reklamowych zgodnie z polityką sprawiedliwego marketingu Google. Uważamy także, że obecny czas może być dobrym treningiem dla algorytmów wyszukiwarki decydujących, czy dana reklama stanowi próbę wyłudzenia danych lub instalacji malware’a. Na ten moment - zapowiada się obiecująco. Być może już niebawem nie będziemy musieli mierzyć się z tym problemem, kto wie? 😉