Co to Google Merchant Center i komu jest potrzebne?
O tym czym jest e-mail marketing nie będziemy pisać.😊Ale warto wspomnieć w tym artykule czym jest Google Merchant Center. To darmowe narzędzie, które umożliwia sprzedawcom prezentację produktów w usługach Google, takich jak Zakupy Google, reklamy produktowe i inne. Co ważne, dzięki temu można bezpłatnie wyświetlać swoje produkty potencjalnym klientom. Google Merchant Center to platforma do której przesyła się dane o swoich produktach (zdjęcia, opisy, ceny itp.). Na tej podstawie Google przetwarza otrzymane informacje, aby wyświetlać oferty potencjalnym klientom, którzy aktywnie poszukują tego, co sprzedajesz.
Konto Google Merchant Center jest także kluczowym elementem w kampaniach Google Ads dla sklepów internetowych. Promowany asortyment i dodany na koncie Merchant Center może wyświetlać się:
- w wynikach wyszukiwania Google;
- na karcie Zakupy Google;
- w sieci reklamowej Google (na stronach internetowych, w aplikacjach mobilnych i na innych platformach partnerskich Google);
- w serwisie YouTube.
Narzędzie Google Merchant Center jest także przydatne, jeśli prowadzi się lokalny biznes. Reklamy produktowe mogą więc nie tylko prezentować asortyment ze sklepu online, ale także pokazywać dostępność produktów w punkcie stacjonarnej sprzedaży, tym samym docierając do potencjalnych klientów w okolicy.
W kwietniu na koncie Google Merchant Center pojawiła się bardzo ciekawa opcja, która jeszcze skuteczniej pomoże prezentować ofertę klientom. Chodzi o wykorzystywanie informacji zawartych w e-mailach marketingowych (newsletterach), wysyłanych za pośrednictwem strony internetowej w połączeniu z możliwościami jakie ma narzędzie Google Merchant Center. Ta nowa funkcja ma na celu usprawnienie procesu dotarcia do klientów i zaoszczędzenie czasu oraz zasobów przeznaczonych na działania marketingowe!
Automatyzacja i kontrola w jednym miejscu – wykorzystanie e-maili marketingu w Google Merchant Center
Od kwietnia 2025 r. w konfiguracji konta Merchant Center automatycznie zostało włączone ustawienie „Marketing content usage” (Wykorzystanie treści marketingowych). Dzięki tej opcji Google może analizować wysyłane e-maile marketingowe w poszukiwaniu cennych informacji, które mogą zainteresować potencjalnych klientów.
Co ważne, każdy reklamodawca ma pełną kontrolę nad tą funkcją. W każdej chwili można wyłączyć to ustawienie w panelu administracyjnym Google Merchant Center. Decyzja o włączeniu lub wyłączeniu wykorzystywania treści marketingowych leży po stronie reklamodawcy.
Źródło: panel konta Google Merchant Center „Ogólne opcje konta” – włączenie i wyłączenie wykorzystania treści marketingowych
Jakie informacje pobierze Google z treści e-maili marketingowych do prezentowania oferty sklepu?
Google będzie zbierać cenne i trafne treści z e-maili marketingowych, w tym między innymi szczegóły identyfikujące firmę, promocje, nowości i linki do firmowych social mediów.
- Informacje o promocjach i wyprzedażach, aktualne oferty specjalne, które pobierze Google, będą mogły dotrzeć do jeszcze szerszego grona odbiorców w odpowiednim miejscu i czasie.
- Powiadomienia o nowych produktach w ofercie, które przetworzy system, jeszcze szybciej dotrą do zainteresowanych klientów.
- Linki do głównych i wyróżnionych mediów społecznościowych, które może wychwycić Google, ułatwią klientom śledzenie marki i zaangażowanie na innych platformach.
- Obrazy i filmy dotyczące marki pozwolą algorytmowi na lepsze zrozumienie wizualnych aspektów oferty i dzięki temu system efektywniej wyświetli produkty w różnych miejscach w sieci.
- Styl i wartości marki to elementy, które także mogą być uwzględnione podczas pobierania treści e-mail marketingowych. Takie szczegóły są istotne, ponieważ doprecyzowują co jest ważne i jak marka ma być postrzegana. Dzięki temu Google może lepiej dopasować prezentowanie oferty odpowiednim odbiorcom.
- Inne ważne informacje, które mogą zachęcić odbiorców do zapoznania się z asortymentem, również mogą być brane pod uwagę!
Warto podkreślić, że te informacje będą traktowane jako „Treści” podlegające standardowym zasadom korzystania z Google Merchant Center. Wykorzystanie e-maili marketingowych w tym znaczeniu nie podlega żadnym dodatkowym warunkom.
Jak powinny wyglądać e-maile marketingowe?
Aby Google mogło efektywnie wykorzystać zawartość e-maili marketingowych, niezbędne jest zachowanie wysokiej jakości i struktury przekazywanych informacji. Poniżej prezentujemy kilka praktycznych wskazówek.
Zwięzłe i jasne informacje
Upewnij się, że ważne szczegóły, takie jak promocje, daty ważności i opisy produktów etc., są łatwo dostępne i czytelne. Unikaj zawiłych bloków tekstowych i skomplikowanego języka.
Wysokiej jakości obrazy
Zadbaj o atrakcyjne wizualnie i wysokiej rozdzielczości zdjęcia produktów. Obrazy powinny być spójne z identyfikacją wizualną i prezentować produkty w korzystnym świetle. To uniwersalna zasada, a tutaj pisaliśmy więcej o jakości materiałów wizualnych.
Komponenty identyfikujące firmę
Chodzi o to, aby w e-mailach marketingowych umieszczać materiały wizualne, które są charakterystyczne dla firmy. Mogą to być zdjęcia produktów, grafiki, a także krótkie filmy wideo. Ważne, żeby wszystkie materiały były spójne z identyfikacją wizualną firmy i prezentowały ofertę w atrakcyjny sposób. Dodatkowo należy zadbać o podkreślenie stylu i wartości marki, firmy. Styl marki to sposób komunikacji z klientami (mogą to być np. język, ton), a wartości marki to podstawowe zasady, którymi kieruje się firma (np. jakość, innowacyjność, obsługa klienta). Umieszczanie w e-mailach marketingowych elementów identyfikujących markę określi co jest ważne dla firmy i jak ma być postrzegana.
Czytelna struktura i formatowanie
Zawsze używaj nagłówków, list i innych elementów formatowania, aby uporządkować treść e-maili marketowych, bo dzięki temu Google lepiej zidentyfikuje kluczowe informacje, a odbiorcy łatwiej znajdą interesujące ich oferty.
Widoczne wezwanie do działania (CTA)
Każdy e-mail marketingowy powinien zawierać dobrze widoczne i zachęcające wezwanie do działania (CTA), np. „Kup teraz”, „Sprawdź promocję”, „Dowiedz się więcej” etc. To ułatwi klientom przejście do sklepu i dokonanie zakupu.
Regularna aktualizacja i dokładność
Regularnie aktualizuj informacje w swoich e-mailach marketingowych tak, aby odzwierciedlać aktualną ofertę sklepu. Zadbaj o to, aby nie pokazywać przestarzałych promocji lub nieaktualnych linków.
Dobra optymalizacja mobilna
Upewnij się, że wiadomości są responsywne i poprawnie wyświetlają się na różnych urządzeniach mobilnych. Wiele osób korzysta z poczty elektronicznej na swoich smartfonach, dlatego ważne jest, aby zapewnić każdemu odbiorcy komfortowe doświadczenie.
Dodatkowy adres e-mail Google
Rozważ dodanie adresu marketingemailtogoog@gmail.com do listy odbiorców e-maili marketingowych. Dzięki temu oprócz wysyłania e-maili do swoich klientów, będziesz również wysyłać je na ten konkretny adres Google. To pozwoli upewnić się, że Google otrzymuje najnowsze e-maile marketingowe bezpośrednio. System Google szybciej i na bieżąco będzie pozyskiwać informacje o promocjach, nowościach i innych ofertach.
Korzyści z udostępniania danych z e-maili marketingu w Google Merchant Center
Dzięki udostępnianiu danych z e-maili marketingowych na koncie Merchant Center reklamodawcy zyskują mnóstwo korzyści!
Oszczędność nakładów pracy i czasu
Nie trzeba ręcznie aktualizować informacji o promocjach czy nowych produktach w Merchant Center, bo Google zrobi to za Ciebie automatycznie pobierając najświeższe dane z kampanii mailingowych.
Efektywniejsze prezentowanie asortymentu
Google inteligentnie wykorzysta zebrane informacje, aby w atrakcyjny i aktualny sposób zaprezentować produkty potencjalnym klientom w różnych miejscach w sieci.
Większa widoczność produktów
Dzięki wykorzystaniu dodatkowych informacji z e-maili marketingowych, oferta sklepu może zyskać jeszcze większą widoczność w wynikach wyszukiwania i na karcie Zakupy Google, a to pomoże w pozyskaniu większego ruchu i potencjalnie wyższą sprzedaż.
Podsumowanie
Nowa funkcja w Google Merchant Center to obiecujące narzędzie, bo może znacząco ułatwić i usprawnić prezentację firmy i produktów w Internecie. Automatyczne wykorzystanie treści z e-maili marketingowych pozwoli zaoszczędzić czas, zwiększyć widoczność oferty i dotrzeć do większej liczby potencjalnych odbiorców.
Dodatkowo każdy ma pełną kontrolę nad tą funkcją i w każdej chwili może zdecydować o jej włączeniu lub wyłączeniu. Zdecydowanie warto korzystać z tej nowości, aby w pełni wykorzystać potencjał Google Merchant Center w promocji swojego biznesu.
Pamiętaj, że skuteczny marketing online opiera się na synergii i łączeniu różnych kanałów. Wykorzystaj bezpłatne możliwości, jakie daje konto Merchant Center (wspierając pozycjonowanie organiczne), połącz je z płatnymi kampaniami Google Ads promującymi asortyment oraz z działaniami e-mail marketingowymi (newsletterami). Dzięki temu możesz osiągnąć optymalne rezultaty i budować trwałe relacje z klientami. A jeśli potrzebujesz pomocy w tym, to zapraszamy do naszej agencji SEM!