Outbound marketing – co to jest?

Outbound marketing – co to za działania?

W przypadku tej formy dotarcia do odbiorcy masz do czynienia ze standardowym modelem, w którym jako reklamodawca inicjujesz kontakt z potencjalnym klientem. Podejmujesz różne aktywności, których celem jest dotarcie z przekazem do odbiorcy. Twoja komunikacja jest prowadzona tak, aby zwiększyć szanse na dotarcie do osób, które mogą być zainteresowane Twoją ofertą.

Outbound marketing – zalety

Zastosowanie tej strategii ma wiele zalet, a jedną z nich jest możliwość szybkiego osiągnięcia oczekiwanych efektów. Uruchamiasz kampanię reklamową i jesteś w stanie nawet tego samego dnia zdobyć klientów. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku przeciwieństwa outbound marketingu, czyli inbound marketingu, gdzie prowadzone działania przynoszą raczej długofalowy efekt.

Zerknij na poniższy screen. Widzisz na nim, jakie formy promocji produktów i usług mają zastosowanie w poszczególnych strategiach. W przypadku tych, które znajdują się po lewej stronie, uwagę zwraca fakt, że metody te umożliwiają szybkie osiągnięcie efektu, ale nie jest też tak, że dzięki nim dotrzesz do każdego klienta. Część odbiorców jest zmęczona ilością reklam i często do potrzebnych produktów oraz usług docierają niestandardowo. Na przykład zainteresują się ofertą po przeczytaniu merytorycznego wpisu na blogu.

inbound vs outbound marketing

Źródło: https://startupbonsai.com/what-is-inbound-marketing/

W outbound marketingu jesteś w stanie szybko dotrzeć do dużego grona odbiorców, np. poprzez reklamę w audycjach radiowych. W inbound marketingu efekty działania powinny narastać, o ile kampania jest prowadzona profesjonalnie.

Wady outbound marketingu

Outbound marketing czasami jest nazywany strategią przestarzałą i nieadekwatną do obecnych wymagań klientów. Rzeczywiście, jeśli działania nie są prowadzone odpowiednio, to efekt może być odwrotny do oczekiwanego. Na przykład odbiorcy mogą uznać, że reklamy im przeszkadzają i zupełnie nie wpisują się w ich oczekiwania. Kolejną wadą jest ignorowanie kreacji ze względu na ich ilość. Codziennie mamy z nimi do czynienia, a stacje telewizyjne potrafią prezentować je nawet przez kilka/kilkanaście minut bez przerwy.

Ponadto przy korzystaniu z takich kanałów jak telewizja czy radio istnieje duże ryzyko, że przekaz będzie trafiać do osób, które nie są zainteresowane Twoją ofertą. To oznacza, że trudno będzie o oczekiwany zwrot z inwestycji. 

Outbound marketing w sieci

Telewizja, radio czy prasa to nie jedyne sposoby na prowadzenie takiej strategii marketingowej. Możesz wykorzystać również kanały online, takie jak kampanie Google Ads, Facebook Ads, mailing, reklamy na stronach WWW i inne. Jeśli wybierasz Google Ads i Facebook Ads, to postaw również na remarketing, dzięki któremu przypomnisz odbiorcom o Twojej ofercie i zwiększysz szansę na konwersję.