Reklama w wyszukiwarce internetowej, a wraz z nią pozycjonowanie strony www, stała się podstawą współczesnego biznesu. Wraz z ewolucją branży marketingu cyfrowego, samo słowo „pozycjonowanie” utraciło swoje pierwotne znaczenie. Krótko mówiąc, okazuje się wysoce nieprecyzyjne. Czy w związku z tym warto jeszcze stawiać na pozycjonowanie strony internetowej w 2024 roku? Zdecydowanie tak, ale pod pewnymi warunkami. Jakimi? Sprawdź w poniższym artykule.
Pozycjonowanie strony internetowej – definicja, zastosowanie
Zanim przejdziemy do odpowiedzi na tytułowe pytanie, to warto znać definicję pozycjonowania. To niezwykle istotne, ponieważ wiele osób popełnia błąd merytoryczny, używając tego określenia. Pozycjonowanie strony www to potoczne określenie na zestaw różnorodnych praktyk, których celem jest poprawa pozycji strony w bezpłatnych (inaczej naturalnych) wynikach wyszukiwania. Naturalne wyniki wyszukiwania to takie, które nie są reklamami. Chodzi o takie rozwiązania technologiczne, merytoryczne oraz formalne, które wpływają na jakość „pozycjonowanej” witryny i zachęcają algorytmy wyszukiwarki do indeksowania jej na wysokich pozycjach. Wśród najważniejszych można wymienić takie:
- content marketing, czyli produkcję contentu tekstowego, graficznego i wideo wysokiej jakości uwzględniającego frazy kluczowe oraz odpowiedź na potrzeby użytkownika;
- działania techniczne (inaczej optymalizacja SEO), a więc budowa lub przebudowa strony www przyjaznej dla użytkownika, łatwej w obsłudze i czytelnej;
- budowanie linków (inaczej link building) – sieć linków doprowadzających do strony internetowej budowana w naturalny sposób.
Warto podkreślić, że rozwiązań z obszaru pozycjonowania jest naprawdę dużo, a ich specyfikę omówimy w dalszej części artykułu.
Co to znaczy pozycjonowanie strony www?
Pojęcie pozycjonowania strony internetowej jest tak stare, jak sama wyszukiwarka internetowa. Gdy tylko wyszukiwarki zaczęły publikować katalogi, a więc rankingi stron, webmasterzy szukali sposobu na wyróżnienie swoich stron na pierwszej stronie wyników. Niestety, pozycjonowanie stron www ma także swoją ciemną stronę – wiele tych sposobów było nieuczciwych, np. Google Bomb. Google Bomb polegał na namnażaniu linków w wyszukiwarkach tak, aby wybrana strona wyświetlała się na frazy kluczowe nieadekwatne do jej treści. Co ciekawe, to historycznie częstszymi ofiarami Google Bombingu byli politycy, np.: George Bush na frazę „miserable failure”, Andrzej Lepper do „kretyn”, a Donald Tusk „kłamca”. Tych praktyk było (i jest więcej), ale nie sposób wszystkie wymienić w tak krótkim akapicie.
W konsekwencji są osoby, które postrzegają pozycjonowanie strony www jako manipulację algorytmami wyszukiwarek. Poniekąd mają rację! Samo Google rozumie “pozycjonowanie” jako zestaw nieetycznych technik marketingu. Warto o tym pamiętać, planując swoją strategię reklamy cyfrowej w wyszukiwarce.
Czy pozycjonowanie strony internetowej ma alternatywę?
Oczywiście! W dodatku, jej oryginalna wersja pochodzi z języka angielskiego. Określeniem, które zastępuje sformułowanie „pozycjonowanie strony www” jest SEO, czyli skrót od Search Engine Optimization. Naszym (i prawdopodobnie nie tylko naszym) zdaniem, optymalizacja stron www to bardziej adekwatne określenie. Dlaczego? Ponieważ znacznie lepiej oddaje sens całego procesu wpływu na to, aby witryna internetowa zdobywała coraz lepsze wyniki w bezpłatnych linkach w wyszukiwarce. Czasy, gdy można było dowolnie edytować anchor text i cieszyć się wysoką pozycją strony na daną frazę kluczową minęły bezpowrotnie. Tak samo bezpowrotnie, jak na przykład budowanie szerokiego zasięgu w social media bez inwestycji w reklamy w tych kanałach.
Dziś algorytmy wyszukiwarki są dużo bardziej wymagające i uwzględniają znacznie więcej czynników wpływających na pozycję strony. Zadaniem specjalistów SEO jest przygotowanie stron www tak, aby były one przyjazne zarówno dla użytkownika jak i dla robotów wyszukiwarki.
Algorytmy Google a skuteczne pozycjonowanie stron internetowych
Jednym z najważniejszych rozgrywających w świecie wyszukiwarki internetowej są algorytmy czy boty, które skanują strony internetowe i indeksują je na odpowiednich pozycjach. Ich obecność towarzyszy wyszukiwarce od początku jej istnienia. To algorytmy decydują, czy wybrana strona może być indeksowana, czy narusza politykę etyki Google.
Algorytmy wyszukiwarki Google to skomplikowane systemy, które mają pomóc użytkownikowi znaleźć informacje jakich potrzebuje w danej chwili. To swego rodzaju przepis, którego używa Google, aby uporządkować w swoich wynikach strony internetowe i wyświetlić je w kolejności najbardziej pasującej do tego, czego poszukuje użytkownik. Google to taka ogromna biblioteka, a algorytm to bibliotekarz, który najlepiej wie na której półce znaleźć określoną książkę. Ostatecznie to tylko algorytmy Google decydują o tym, jak przebiega lub nie pozycjonowanie strony internetowej.
Jak działa algorytm Google jeśli wpiszesz do wyszukiwarki zapytanie?
- Analizuje takie zapytanie i próbuje zrozumieć czego dokładnie szukasz.
- Szuka pasujących stron, czyli błyskawicznie przeszukuje miliardy stron internetowych szukając tych, które zawierają słowa kluczowe z Twojego zapytania.
- Ocenia jakość stron zawierających frazy kluczowe z zapytania, a na to z kolei składa się wiele czynników, m.in. takich jak:
- treść – czy strona zawiera odpowiedź na Twoje pytanie?
- autorytet – czy strona pochodzi z wiarygodnego źródła?
- popularność – z jakich miejsc są linki do tej strony i jakiej są jakości?
- doświadczenie użytkownika – czy strona jest łatwa w nawigacji, czy szybko się ładuje, czy jej zawartość może być użyteczna i angażująca użytkowników, którzy na nią trafią?
- Porządkuje otrzymane wyniki na podstawie powyższych ocen, czyli ostatecznie algorytm decyduje, które strony powinny być wyświetlone na pierwszej pozycji, drugiej, trzeciej pozycji itd.
Dlaczego algorytm Google jest tak przydatny dla użytkownika?
- Stara się pokazywać relewantne wyniki, co oznacza że Google może wyświetlać wyniki, które są najbardziej przydatne dla Ciebie.
- Wprowadza ciągłe ulepszenia, stale się rozwija, aby zapewnić jeszcze lepsze wyniki wyszukiwania.
- Walczy ze spamem, bo algorytm pomaga zidentyfikować i usunąć strony o niskiej jakości, które próbują manipulować wynikami wyszukiwania.
Najważniejsze aktualizacje algorytmów Google w ciągu ostatnich dwóch lat
Skoro algorytmy Google stale się rozwijają, to warto wiedzieć jak i dlaczego. To pomaga w zrozumieniu tego, co może być najważniejsze dla pozycjonowania strony internetowej. W ciągu ostatnich dwóch lat Google wprowadziło kilka istotnych aktualizacji swojego algorytmu, które znacząco wpłynęły i zmieniły wyniki wyszukiwania.
Aktualizacje core update
Są regularnie wprowadzane i mają na celu ogólną poprawę jakości wyników wyszukiwania. Wpływają na szeroki zakres czynników, takich jak jakość treści, autentyczność strony czy doświadczenie użytkownika.
Aktualizacje związane ze spamem
Skierowane przeciwko stronom, które stosują niedozwolone praktyki SEO, takie jak spamowanie linkami, manipulowanie meta tagami czy generowanie niskiej jakości treści.
Aktualizacje dotyczące recenzji
Mają na celu poprawę jakości recenzji produktów i usług, eliminując fałszywe opinie . Aktualizacja promuje autentyczne doświadczenia użytkowników.
Aktualizacje dotyczące treści generowanych przez AI
Wyszukiwarka Google (i nie tylko wyszukiwarka) coraz bardziej zwraca uwagę na jakość treści tworzonych przez sztuczną inteligencję. Algorytm ma na celu wykrywanie i odrzucanie w swoich obliczeniach opublikowane treści, które są niskiej jakości lub nie wnoszą nowej wartości.
Jak skutecznie współpracować z algorytmami Google? Czego unikać, a co wdrażać w pozycjonowaniu strony internetowej?
White hat i black hat SEO, czyli jasna i ciemna strona mocy w optymalizacji SEO
W branży SEO istnieje rozróżnienie na dwa typy praktyk, które mogą realizować specjaliści optymalizujący witrynę. To podział na black hat SEO (działania nieetyczne) oraz white hat SEO (działania etyczne). Obie kategorie są obecne od bardzo dawna gdy w grę wchodzi pozycjonowanie strony internetowej.
Pozycjonowanie strony www niezgodne z polityką Google to m.in.:
- keyword stuffing – przesycanie tekstów frazami kluczowymi;
- cloaking, czyli maskowanie treści na stronie www stworzonych wyłącznie dla algorytmów;
- ukryte przekierowania 303 i wysyłanie użytkowników na spamerskie strony (np. doorway pages);
- content niskiej jakości, zbyt krótki, zduplikowany, bezwartościowy merytorycznie, bogaty w błędy językowe itp.;
- kupowanie linków z farm linków, które są zwykle słabej jakości.
W przeciwieństwie do black hat SEO, white hat SEO to wszystkie działania pozycjonowania, które są zgodne z ideą profesjonalnej i etycznej działalności, zgodnej z wytycznymi wyszukiwarki. Współcześnie algorytmy Google działają w oparciu o uczenie maszynowe, a wyszukiwarka integruje narzędzia sztucznej inteligencji. Tym bardziej warto zadbać o to, aby grać zgodnie z aktualnymi zasadami gry. Gwarantujemy, że to świetna inwestycja w przyszłość!
Etyczne praktyki w pozycjonowaniu strony www
Jak już określiliśmy wcześniej, Google od wielu lat stawia na etyczne praktyki w działaniach SEO. Google wyznacza szczegółowe wytyczne, które opisują dozwolone strategie i działania. Co więcej, nieustannie aktualizuje swoje algorytmy tak, aby przeciwdziałać nieuczciwej konkurencji, a także nakłada kary. Wśród najczęstszych można wyróżnić:
- kary algorytmiczne – nakładane automatycznie przez automaty (roboty) Google i możliwe do wykrycia tylko za pomocą audytów witryny;
- kary manualne – ustawiane ręcznie przez osoby pracujące dla Google, które analizują strony www pod kątem zgodności z wytycznymi i powiadamiają użytkowników o nałożeniu kary;
- filtry tymczasowe – ograniczenia czasowe, które są nakładane warunkowo i zdejmowane w przypadku poprawy wątpliwych działań;
- ban – czyli całkowite usunięcie strony z wyników wyszukiwania, najbardziej radykalna kara.
Dlaczego warto inwestować w transparentną współpracę SEO?
Uwzględniając powyższe informacje o tym czym jest black hat SEO i jakie są typy kar za nieetyczne pozycjonowanie, to “stawka za nieuczciwą grę” jest wysoka. Dlatego przede wszystkim warto zatrudnić zaufanych specjalistów od SEO i wybrać transparentną współpracę. Na rynku wciąż niestety dość często zdarzają się nadużycia, a niektóre agencje i firmy zajmujące się SEO proponują stawki i techniki kompletnie nieadekwatne do przyjętych działań. Jeśli chcesz zadbać o suteczne pozycjonowanie strony internetowej, to nie zgadzaj się na wdrażanie podejrzanych, niejasnych i ryzykownych praktyk.
Skoro już omówiliśmy kwestie nieetycznych praktyk, to w następnej części tekstu znajdziesz kilka wskazówek o skutecznych działaniach SEO.
Jak pozycjonować stronę w 2024 roku?
Wbrew pozorom pozycjonowanie strony www nie jest aż tak trudne, jak może to się wydawać. Podstawowym wyzwaniem jest liczba i różnorodność czynników, jakie należy uwzględnić przy optymalizacji i usłudze SEO. Mamy kilka wskazówek, które pomogą Ci zaplanować proces optymalizacji strony internetowej. Sprawdź niżej, na co zwracać uwagę przy pozycjonowaniu strony www.
Użytkownik to priorytet!
W dobie maszynowej produkcji contentu doświadczenie użytkownika ma ogromne znaczenie, jeśli nie największe. Mimo istotnej roli botów Google, użytkownik wciąż jest podstawowym odbiorcą Twojej strony internetowej. Optymalizując witrynę pod SEO, warto pamiętać o jego potrzebach, celach oraz komforcie. Ostatecznie, bez jego zaangażowania nie osiągniesz celu, nie przekonasz do swojej usługi lub produktu. Tym bardziej warto unikać nieetycznych praktyk i dokładać wszelkich starań, aby doświadczenia użytkownika (inaczej User Experience/UX) były jak najlepsze. Po drugiej stronie ekranu siedzi przecież człowiek, a nie maszyna!
Content wysokiej jakości
Kolejnym, bardzo istotnym elementem skutecznej optymalizacji SEO są treści tekstowe i wizualne publikowane w obrębie witryny. Efektywne pozycjonowanie strony internetowej nie jest możliwe bez dobrze napisanych tekstów, nasyconych frazami kluczowymi i odpowiadającymi na potrzeby klienta. Każdy z tekstów musi być unikalny, dlatego wystrzegaj się nadużywania lub wyręczania w tworzeniu contentu przez modele językowe do pisania tekstów.
Grafiki i filmy publikowane na stronie powinny być adekwatne do treści i prawidłowo wykonane pod kątem technicznym. Oprócz tego, należy je odpowiednio opisać w systemie CMS. I nie tylko! „Dobry content” to nasza mantra! Warto w niego zainwestować, żeby cieszyć się długofalowym zyskiem z prowadzonej działalności.
Dostępność witryny
Dobry content nie ma szansy się przebić w wyszukiwarce, jeśli strona jest nieprawidłowo zbudowana. Podczas procesu optymalizacji należy zadbać o parametry techniczne strony i jej dostępność. Użytkownicy nie lubią stron, które długo się ładują, są nieczytelne, nie dostosowują się do małych okien przeglądarki i wyświetlają błędy.
Zadbaj o to, aby pozycjonowanie strony www uwzględniało takie czynniki, jak mobile first-indexing (mechanizm wyszukiwarki, który odpowiada za indeksowanie stron z treściami dopasowanymi do urządzeń mobilnych), responsywność strony, wysoki kontrast, przejrzysta struktura witryny czy usunięcie błędów. Każdy z nich wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce, a także na doświadczenie użytkownika. Poza tym, prawidłowo wykonana strona www może być dziełem sztuki cyfrowej!
Integracja narzędzi
Skuteczne pozycjonowanie strony internetowej integruje rozmaite narzędzia oraz strategie, które zmieniają pozycję witryny. Oprócz SEO Content Marketingu, warto postawić też na lokalne SEO (np. Profil Firmowy Google) czy budowanie silnych linków – m.in. przy użyciu odpowiednich, jakościowych treści i nawiązywaniu współpracy z osobami z branży.
Optymalizacja stron internetowych to zdywersyfikowany proces, dlatego nie bój się stawiać na różnorodność. Stosuj różne narzędzia analityczne, weryfikuj działania i nie stawiaj wszystkiego na jedną kartę. Samym contentem rankingu nie przebijesz!
Aktualne trendy w działaniach SEO w 2024 roku
Świat SEO nieustannie się zmienia, a to, co działało wczoraj, może nie działać dziś. Aby strona internetowa była dobrze widoczna w wynikach wyszukiwania Google, to warto znać popularne trendy i praktyki SEO aktualne teraz.
Tworzenie dobrych i wyczerpujących treści
Skup się na tworzeniu tekstów i publikacji, które będą faktycznie bardzo przydatne dla użytkowników. Optymalizacja pod kątem naturalnego języka jest również bardzo istotna! Naprawdę łatwo zorientować się, które treści są generowane i po prostu skopiowane z narzędzi AI. Google potrafi już coraz lepiej identyfikować co stworzył człowiek, a co jest “żywcem” wzięte z Gemini czy GPT. Dlatego używaj języka naturalnego i długich fraz kluczowych, które odzwierciedlają sposób, w jaki użytkownicy mogą zadać swoje pytania wyszukiwarce.
Ponadto co ważne, to treści dłuższego formatu zyskują na znaczeniu w ocenie algorytmów Google. Warto pisać i publikować obszerne oraz szczegółowe artykuły, które kompleksowo i wyczerpująco omawiają dany temat.
Content Marketing SEO
SEO Content Marketing nie wychodzi z mody i ma kluczowe miejsce w strategii pozycjonowania. Warto publikować różnorodne treści, takie jak blogi, aktualności, poradniki, infografiki, wideo, pdf’y, instrukcje, benchmarki. Generalnie wszystko to, co przyciągnie uwagę odbiorców i zwiększy zaangażowanie użytkowników serwisu www.
Skup się na różnorodnym budowaniu linków z wartościowych i tematycznie powiązanych stron. Jeden obszerny artykuł z wysoką jakością merytoryczną i dobrą optymalizacją pod SEO, opublikowany w silnym pod SEO miejscu może mieć dużo lepszy wpływ na pozycjonowanie, niż wiele słabej jakości bezużytecznych wpisów opublikowanych w miejscach bezwartościowych!
SEO głosowe
Ten kierunek staje się ważną elementem w dziedzinie optymalizacji pod wyszukiwarkę. Skupia się na dostosowaniu treści i struktury strony internetowej do sposobu, w jaki użytkownicy szukają informacji za pomocą poleceń głosowych. Rośnie popularność asystentów głosowych takich jak Siri, Google Assistant czy Alexa, stąd wyszukiwanie głosowe powinno być ważnym elementem w strategii marketingu cyfrowego.
Core Web Vitals
O tym pisaliśmy więcej tutaj. Google przywiązuje ogromną wagę do tych kluczowych metryk, które określają jakość doświadczenia użytkownika na stronie.
Uczenie maszynowe
AI to podstawa działania aktualnych algorytmów Google. Wyszukiwarka wykorzystuje sztuczną inteligencję do oceny jakości stron i zrozumienia intencji użytkowników, o czym już pisaliśmy wyżej. Na przykład algorytm BERT wyszukiwarki Google lepiej rozumie kontekst zapytań, co pozwala na zwracanie coraz bardziej precyzyjnych wyników. Algorytm RankBrain z kolei to system uczenia maszynowego, który pomaga Google lepiej zrozumieć znaczenie poszczególnych słów i fraz kluczowych. W featured snippets z kolei, o których pisaliśmy tutaj, AI wyszukiwarki Google generuje fragmenty wyróżnione, które pojawiają się na górze strony z wynikami wyszukiwania. Warto to wiedzieć i umieć zastosować w procesie optymalizacji SEO!
Jak zacząć skuteczne pozycjonowanie strony www?
Najlepiej zacząć od audytu SEO! Jeśli chcesz sprawdzić kondycję swojej strony internetowej, wybierz audyt, czyli kompleksowe badanie jej struktury, treści, pozycji w rankingu oraz innych kluczowych elementów. Jako specjaliści z branży SEO chętnie wspieramy w tym procesie. Zaproponujemy Ci efektywne rozwiązania SEO zgodne z polityką dobrych praktyk Google, niezależnie od tego czy zapytasz nas o optymalizację SEO czy o “pozycjonowanie”. 🙂Naszym priorytetem jest jakość, bo to klucz do sukcesu w usługach SEO!